Bostadspriserna i storstäderna allt högre, efterfrågan stor men utbudet för litet

Priserna på bostäder stiger. Efterfrågan är stor och utbudet för litet i storstäderna. Försäljningspriset blir ofta betydligt högre än utannonserat så kallat accepterat pris eftersom det är budgivning som gäller.

Nio av de tio dyraste lägenheterna till salu på Bovision just nu ligger på Östermalm och den tionde på Södermalm. Prisspannet är 16 miljoner kronor i Stockholms innerstad från topplatsens 32,5 miljoner för en 9-rums bostadsrätt på 325 kvadratmeter på Östermalm till tionde platsens vindsvåning invid Mosebacke torg för 16 miljoner för 5-rum och kök på 168 kvadratmeter.

De billigaste bostadsrätterna i Stockholm ligger just nu runt 1 miljon kronor. Det får man exempelvis betala för en nyrenoverad etta i Tensta på 41 kvadratmeter med en månadshyra på 2 694 kronor.

Dyrast bostadsrätt till salu i Göteborg just nu är en nyrenoverad sekelskifteslägenhet för 8,9 miljoner kronor i Lorensberg på 4 rum och 182 kvadratmeter. De billigaste bostadsrätterna till salu i Göteborg ligger i dag runt 0,5 miljoner kronor, men då blir det precis som i Stockholm i någon av stadens förorter.

Hur ser då prisbilden ut i Malmö just nu? Dyrast bostadsrätt till salu är en 7 rumsvåning på Limhamnsvägen för 12 miljoner kronor där boytan är 256 kvadratmeter. De billigaste bostadsrätterna ligger runt 400 000 kronor.

Snittpriset per kvadratmeter ligger i Stockholms innerstad runt 75 000 kronor, i Göteborg på 36 000 kronor och i Malmö på drygt 20 000 kronor per kvadratmeter enligt slutpris.se. Kvadratmeterpriset blir lägre om man i exempelvis Stockholm räknar med alla stadens förorter. Då hamnar priset enligt branschen i dag på 57 000 kronor per kvadratmeter i Stockholm.

-I Stockholm är marknaden het. Efterfrågan på bostadsrätter är stor och utbudet litet. Det medför att priserna raskt går upp vid budgivning. I Malmöområdet har utbudet ökat något och prisbilden legat lite mer stilla beroende på att danska medborgare som tidigare köpt bostad i Malmö nu återvänt till Danmark där priserna gått ned, säger Peter Rydås, vd för Bovision.

-Den låga boräntan bidrar till att fler just nu vill köpa en ny bostad. Det är också prishöjande.

-Vill man följa bostadsmarknaden så är Bovision en utmärkt sajt att få överblick. Vi är den äldsta bostadssajten och kommer under våren också att bli den modernaste då vi i samarbete med Findwise utvecklar vår sajt så att man snabbt kan söka allt, precis som på googles, säger Peter Rydås.

För varje vecka blir nu bostadsmarknaden allt hetare för att nå den så kallade ”all time high” i slutet på maj. Under sommaren följer sedan en period som är något lugnare. Marknaden tar sedan ny fart då hösten kommer om inget drastiskt i världsekonomin inträffar.

De tre dyraste bostadsrätterna till salu i Stockholm just nu:

1)Etagevåning i absolut toppklass på Baldersgatan i Lärkstan för 32,5 miljoner kronor. Boytan 325 kvadratmeter (9 rum). Månadsavgift 13 000 kronor.

2)Vindsvåning med terrass på Strandvägen för 23,5 miljoner kronor. Boytan är på 198 kvadratmeter (5 rum). Månadsavgift 5 596 kronor.

3)Tidstypisk lägenhet i högt läge på Birger Jarlsgatan för 20 miljoner kronor. Boytan är på 310 kvadratmeter (8 rum). Månadsavgiften 8 759 kronor.

Dyrast bostadsrätt till salu i Göteborg just nu:

Renoverad sekelskiftesvåning med detalrik stuckatur för 8,9 miljoner kronor. Boytan är på 182 kvadratmeter (4 rum). Månadsavgiften 5 773 kronor.

Dyrast bostadsrätt till salu i Malmö just nu:

Stor, elegant våning med utsikt över Öresund för 12 miljoner kronor. Boytan är på 256 kvadratmeter (7 rum). Månadsavgiften 9 796 kronor.