Planekonomi bakom stoppet av ombildning

Alliansen i Stockholms stad skriver i DN Debatt att ombildning till bostadsrätt stoppas i innerstaden och närförort. Dock ska den få fortsätta i ytterstaden.

Bostadsrättsorganisationen SBCs vd Göran Olsson är bekymrad över beslutet som vilar på vaga grunder.
- Alliansen säger att de nu tycker det är en bra fördelning av bostadsrätter respektive hyresrätter i innerstaden. Men vad är det egentligen som säger att det här är en idealisk fördelning? Istället tenderar nu alliansen åt planekonomi där de tar besluten från de boende. Varför ska inte hyresgästerna själva få bestämma vilket boende de vill ha? Det är ingen politisk fråga.

SBC menar att alliansen utnyttjar finanskrisen som en förevändning till ombildningsstoppet för att slippa kritik från ombildningarnas största motståndare. Istället måste de ta en riktig debatt kring de boendes faktiska önskemål, nu är det bara ett fegt tillvägagångssätt och ett svek mot dem som vill välja hur de vill bo.

- Tror alliansen att det blir lättare nu att få en bostad nu när ombildningarna stoppas? Vi kan inte se någon förändring, det är samma antal lägenheter och fortfarande svårt att få en hyresrätt i innerstaden. Dessutom blir nu hyresgästerna annorlunda behandlade beroende på var de bor i staden. Innerstads- och närförortsbor får inte ombilda för att de råkar bo där, medan ytterstadsbor får fortsätta, säger Göran Olsson.

För ytterligare information kontakta:

Göran Olsson telefon 08-501 15 003, mobil 0739-88 72 90

SBC Ek för är Sveriges största intresse- och serviceorganisation för bostadsrätter med drygt 5.300 bostadsrättsföreningar och 16 000 bosparare som medlemmar i hela Sverige. I SBCs medlemsföreningar bor ungefär 200 000 hushåll.