Nyinflyttade i kvarteret Venus

Nyinflyttade i kvarteret Venus

Inflyttningen i kvarteret Venus pågår för fullt. Allt eftersom de olika uppgångarna blir klara, kommer nya förväntansfulla hyresgäster, ivriga att sätta sin egen prägel på lägenheten. Två av dem är Christoffer Noring och Sara Aman som flyttade in i en tvåa i slutet av november 2010.

De flesta av hyresgästerna i kvarteret Venus har väntat länge och därmed kunnat vara med och välja färger på fondväggar i vardagsrum och sovrum. De har även fått möjlighet att välja bland olika kakel i köket.

– Det är en speciell känsla att flytta in som första hyresgäst i en helt ny lägenhet och känna lukten av nytt trä. Vi bestämde oss direkt och det har varit en ganska jobbig väntan, man vill gärna flytta in så fort som möjligt, säger Christoffer och Sara. Men en kall vinterdag i slutet av förra året var det äntligen dags. Några kompisar hade ringts in som bärhjälp och flyttlasset gick från det gamla 50-talshuset i Biskopsgården till en helt nybyggd fastighet i centrum.

– Vi fick dela soffan i två delar och ta upp den i hissen. Ett bra tips till alla som flyttar är att mäta soffor och större möbler för att se om de får plats på det nya stället, säger Sara.

Christoffer och Sara tycker också att det kan vara bra att göra en ordentlig utrensning innan flytt.
– Vi sparade i princip bara soffan och ett bord. Även om vi har kunnat välja färger på fondväggar, så är det inte säkert att de gamla möblerna passar. Dessutom är det roligare att köpa nya möbler efterhand. Man behöver bo in sig ett tag för att se vad som passar i lägenheten, säger Christoffer, som enligt Sara är tokig i inredning och design.

De gillar att bo centralt med allt vad det innebär av närhet till shopping, restauranger, bio och nöjen.
– Vi har redan hunnit utforska en del restauranger i området, promenerat längs Fattighussån och bort till Bergakungen för att se en bio. Det tar bara 15 minuter att gå till Kungsportsplatsen, säger Christoffer.

Tvåan är på 66 kvm och har ett inglasat ”upplevelserum” som vetter in mot gården. Rummet kan förvandlas till ett uterum genom att man skjuter ihop fönsterpartiet mot ena väggen.
– Vi har inte riktigt bestämt vad vi ska använda rummet till. Det står och väger lite mellan avkopplingsrum och arbetsrum, säger Sara. Christoffer gillar att måla och har redan ställt upp ett staffli i rummet.

– Det är ett bra rum på så vis att man kan förändra det lite som man vill. Ena dagen kan det vara målarateljé, nästa arbetsrum och tredje dagen öppnar man upp fönstren och äter middag ute i sommarvärmen, säger Christoffer och sneglar ut på gården där en isande nordanvind virvlar upp snön.

Vägg i vägg med upplevelserummet ligger sovrummet med en glasvägg emellan.
– Än så länge störs vi inte av solen, men vi har satt upp gardiner i sovrummet som vi kan dra för om det skulle bli för ljust. Det ser också rätt mysigt ut med gardiner mot glasväggen, säger Sara.

Christoffer och Sara trivs bra i området och med sin nya lägenhet. De har svårt att se något negativt med sitt boende.

– Eftersom jag ibland arbetar hemma med mina studier på dagtid kan jag störas av slagborrarna från bygget. Men det får man räkna med om man flyttar in i ett hus som inte är färdigbyggt. Vi ser jättemycket fram emot sommaren här i Venus och att kunna vistas på innergården, som delvis kommer att vara iordningställd. Det ska bli härligt, säger Sara och Christoffer.

Läs mer om kvarteret Venus på www.kvarteretvenus.se