Styrelsen beslutar om fastighetsförsäljning

Styrelsen beslutar om fastighetsförsäljning

Under 2013 arbetade AB Bostäder med en transaktionskonsult (motsvarande mäklare) för att sälja delar av vårt fastighetsbestånd. Styrelsens majoritet beslutade dock i november samma år att avsluta processen efter önskemål från kommunstyrelsens dåvarande majoritet. Nu är det åter aktuellt med försäljning av dessa.

På gårdagens styrelsemöte fattade AB Bostäders styrelse beslut om att ge bolagets VD Sven Liljegren uppdraget att starta upp försäljningsprocessen på nytt. Förutsättningarna för försäljningen är att den sker i de bostadsområden där AB Bostäder är en dominerade aktör.

- På Hässleholmen är vi ensamma på marknaden och på Sjöbo utgör bolagets fastigheter ungefär 60 procent av hyresrättbeståndet säger AB Bostäders VD Sven Liljegren.

De aktuella kvarteren:

• Famnen (Solvarvsgatan), Hässleholmen
  • Reven (Marklandsgatan), Hässleholmen
  • Broskskivlingen (Ekängsgatan), Sjöbo

- En försäljning ger AB Bostäder i Borås en stärkt balansräkning och ökar våra möjligheter att delta i olika utvecklingsprojekt i Borås Stad. Vi är och ska fortsatt vara ett av bolagen som förser den växande staden med nya bostäder. Försäljningen gör det nu möjligt för oss att skapa ytterligare nyproducerade lägenheter utöver de 700 som vi tillfört bostadsmarknaden med våra nyproduktioner de sista tio åren, säger säger Sven Liljegren.

Totalt handlar försäljningen om 900 lägenheter. Detta motsvarar drygt 13 procent av AB Bostäders totala antal hyresrätter i Borås.

AB Bostäder i Borås ägs i sin helhet av Borås stad. Vår uppgift är att erbjuda boråsarna ett rikt och varierat utbud av bra lägenheter i alla stadsdelar. Vi äger och förvaltar 7 100 lägenheter och 400 kommersiella lokaler. Bolaget omsätter 422 Mkr per år och har ca 110 anställda.