Bild på en av Bostäder i Borås sommarjobbare 2023

Nu startar bostadsbolagets rekordsatsning på ungdomar

Det allmännyttiga bostadsbolaget Bostäder i Borås har gjort en stor satsning på sommarjobb för unga i år. Över 200 ungdomar står redo att ta sig an skötsel och underhåll i flera av stadens områden. Det är en markant ökning från de 25 sommarjobbare som anställdes för bara ett par år sedan.

- Vi är oerhört stolta över att kunna expandera vårt sommarjobbsprogram så kraftigt, säger Genc Avdiu, vikarierande områdesutvecklingschef på Bostäder i Borås. Den här rekordsatsningen ger oss möjlighet att dels erbjuda unga människor värdefull arbetslivserfarenhet, dels att förbättra våra bostadsområden och skapa en positiv insats för våra hyresgäster.

De 200 sommarjobbarna kommer att arbeta med en rad olika uppgifter inklusive skötsel av fastigheter, underhåll av grönytor och lekplatser, samt att organisera fritidsaktiviteter för barn och unga. Projektet ger ungdomarna en chans att utveckla sina färdigheter och få en första inblick i arbetslivet, vilket är en viktig del av deras personliga och professionella utveckling.

- Vi ser ett stort värde i att kunna erbjuda dessa sommarjobb, säger Genc Avdiu. Ungdomarna får inte bara en inblick i arbetslivet utan också en chans att bidra till samhället och våra bostadsområden. Våra hyresgäster uppskattar verkligen den förbättring som dessa unga arbetare bidrar med. Det är en win-win-situation för alla inblandade.

Redan förra året började bolaget öka antalet sommarjobbare och responsen har varit bra både från ungdomar och hyresgäster. Den praktiska erfarenheten och de ansvarsfulla arbetsuppgifterna som sommarjobben innebär, hjälper ungdomarna att förbereda sig för framtiden samtidigt som de gör en konkret skillnad i bostadsbolagets områden.

På Bostäder i Borås bryr vi oss om våra hyresgäster och vi gillar våra hus. Vi är ett bostadsbolag som ägs av Borås Stad, och våra drygt 6 600 lägenheter i nästan alla stadsdelar gör oss till Borås största hyresvärd. Nästan var åttonde boråsare bor i en av våra lägenheter.

Varje dag går våra 120 medarbetare till jobbet för att göra livet lite enklare och bättre för våra kunder. Vårt uppdrag är att erbjuda ett varierat, hållbart och attraktivt utbud av bostäder för livets alla skeden. Vi är helt enkelt en samhällsbyggare som bryr oss om Borås och det har vi gjort i snart hundra år.