Vy över Våglängdsgatan och Hässleholmen. Foto: Tomas Eriksson

Ändrat beteende ska ge ett renare Hässleholmen

Bostäder i Borås genomför ett pilotprojekt på Hässleholmen för att minska nedskräpningen i området. Med hjälp av psykologi och beteendevetenskap har orsakerna till problemet kartlagts och nu omvandlas de insikterna till konkreta handlingar. Med start i helgen erbjuder till exempel bolaget helgcontainrar för grovsopor till sina hyresgäster.

- Nedskräpningen på Hässleholmen är ett stort problem både för våra kunder och för oss, säger Sophia Jonsson, kommunikationschef på Bostäder i Borås. I snitt lägger vi 144 timmar i veckan på att städa i och runt om våra fastigheter i området. Det är tid som vi mycket hellre skulle vilja använda till att göra andra saker för våra hyresgäster.

Sedan i höstas arbetar bostadsbolaget tillsammans med beteendeföretaget Nordic Behaviour Group AB i ett pilotprojekt riktat just mot Hässleholmen. Med hjälp av undersökningar bland hyresgäster, personal och andra intressenter, som till exempel Borås Energi och Miljö, har problemet kartlagts och en strategi har arbetats fram.

- I de intervjuer vi genomfört har det framkommit att nedskräpningen kan beror på flera olika saker, säger Sophia Jonsson. Det handlar exempelvis om att man inte förstår vad som gäller, att man gör som många andra, dvs det är en accepterat beteende, eller att man helt enkelt inte har möjlighet att transportera trasiga möbler till en återvinningsstation. Vårt mål är att göra det lätt för våra hyresgäster att göra rätt. Det gäller att vi informera på ett tydligt och tillgängligt sätt men samtidigt möjliggör olika alternativ att bli av med sitt avfall.

Exempel på hur Bostäder i Borås arbetar i frågan

• Fotografering och registrering av alla nedskräpningsärenden i fastigheterna
    • Uppföljning av ärendena i form av sms till alla som bor i den berörda trappuppgången
    • Bemannade containrar för grovsopor placeras ut helgtid på flera platser på Hässleholmen, med start 29 april.