AB Bostäder träffade kunder på Rydsgatan i kväll - Förändring av bostadsområdet är på gång

Något behöver göras i AB Bostäders bostadsområde på Rydsgatan i Borås. AB Bostäder har utrett möjligheterna att renovera de befintliga husen på Rydsgatan i Borås eller att montera ner dem och skapa ett helt nytt bostadsområde. Beslutet är det senare.

Området är byggt 1959-1967 och har ett omfattande renoveringsbehov. Det finns problem med att uppnå myndighetskrav på tillgänglighet samt myndighetskrav om radon. Det finns även problem med blåbetong. Vi har därför fattat beslut om att kraftigt förändra husen på Rydsgatan.

- Vår ambition är att förbättra boendesituationen för de som bor på Rydsgatan. Istället för att göra något som inte blir bra vill vi skapa ett område som är bra att bo i samtidigt som det passar alla livssituationer. Rydsgatan är fortfarande hemma för de kunder som väljer att bo kvar - fast i en ny skepnad, säger Sven Liljegren, VD AB Bostäder.

AB Bostäder har idag 83 lägenheter i varierande storlek i fyra huskroppar på Rydsgatan på Brämhult.

Det nya Rydsgatan kommer enligt våra planer innehålla fyra hus med ett 70-tal  lägenheter. Samtliga i en modern standard och med tillgänglighet som certifieras enligt högsta Bokvämt-nivå.

Vår förhoppning är att våra kunder som bor på Rydsgatan idag vill bo kvar samtidigt som vi också kommer hjälpa alla som av olika skäl vill söka sig ett nytt boende. Personliga möten kommer bokas in med alla boende i området för att på djupet lyssna in vilka önskemål som finns. Vi kommer också bjuda in alla som väljer att bo kvar till ett Boenderåd som till viss del har möjlighet att påverka det nya bostadsområdet.

Projektet påbörjas omgående med att vi söker bygglov för att montera ner de befintliga husen och uppföra de nya. Processen från och med nu till att området är färdigt är beräknat till 3 år.

Ambitionen är att det nya Rydsgatan är klart för inflyttning under 2015 (etapp 1) och 2016 (etapp 2).

Alla kunder på Rydsgatan bjöds in till kvällens möte som lockade ett 70-tal personer. De som inte kunde närvara informeras via ett brev som skickades eftermiddagen den 27 november med samma information som lämnades under mötet.

AB Bostäder i Borås ägs i sin helhet av Borås stad. Vår uppgift är att erbjuda boråsarna ett rikt och varierat utbud av bra lägenheter i alla stadsdelar. Vi äger och förvaltar 7 200 lägenheter och 450 kommersiella lokaler. Bolaget omsätter 422 Mkr per år och har ca 110 anställda.