Med nyheterna från Bosch är det lätt att tvätta rätt

Med nyheterna från Bosch är det lätt att tvätta rätt

Bosch är experter på tvättmaskiner och torktumlare och underlättar vardagen med kvalitetsprodukter som tar hand om dina kläder på ett enkelt och effektivt sätt. Oavsett vilken tvättare du är, har produkterna intelligenta program som förenklar tvättprocessen och vårdar de flesta textil- och klädtyper. Bosch presenterar nu en serie av professionella hushållsapparater för hemmabruk som hjälper kläderna att behålla sin färg, form och kvalitet.

HomeProfessional i-DOS – tvättmaskin med självdosering
Bosch nya tvättmaskin HomeProfessional tar nästan hand om tvättningen åt dig och funktionen i-DOS sköter doseringen av flytande tvätt- och sköljmedel helt själv. För den som önskar finns även ett fack för pulvertvättmedel. Med programval anpassade efter textiltyp får kläderna bästa möjliga klädvård utan att du behöver anstränga dig. Med sina 8 kilo rymmer den hela familjens tvätt och har dessutom en mycket låg energiför- brukning med energieffektivitetsklass A+++. Det finns också en variant utan självdose- ringsfunktion som är baserad på samma plattform och med samma låga energivärde.

HomeProfessional värmepumpstumlare – lätthanterlig torktumlare som vårdar kläderna
Det finns många myter om att tumlare skulle förstöra kläderna. Idag är det snarare tvärt om. Bosch tumlare har något som kallas för SensitiveDry-Concept och som är speciellt snällt mot dina plagg. Tvätten torkas mot en glatt, slät yta i ett optimerat luftflöde och med hjälp av textilanpassade program vårdas kläderna skonsamt under tumlingen.
Vanligtvis är torktumlare tidskrävande och behöver noga rengöring, inte bara av ludd- filtret utan också av kondensorn för att kunna torka kläderna optimalt. Bosch tumlare i HomeProfessional-serien har förutom värmepumpstekniken ActiveAir också utrustats med en självrengörande kondensor som automatiskt sköljs igenom upp till fyra gånger per torkomgång av kondensvattnet. Kondensorn blir då garanterat luddfri och du fortsätter att torka kläderna skonsamt och energieffektivt hela torktumlarens livslängd. Bosch Home- Professional torktumlare klarar av att torka med 60 % lägre energiförbrukning (0,19 kWh/ kg) jämfört med gränsvärdet för energieffektivitetsklass A (0,48 kWh/kg).

Bosch TDS 4545 – upptäck fördelarna med en ångstation
En ångstation är en avancerad utgåva av ångstrykjärnet fast med ett mycket högre ångtryck. Ångstationen är smidigare och gör plaggen släta och skrynkelfria snabbt tack vare jämt och kraftfullt ångflöde. En ångstation är ett perfekt redskap om man vill stryka stora mängder och få ett slätt, proffsigt resultat. Bosch nya ångstation TDS 4545 har flera funktioner som bidrar till ett fantastiskt strykresultat. Bland annat har den ett avancerat anti-kalk system och ett smart låssystem som gör att man kan lyfta hela stationen i strykjärnet. Bosch TDS 4545 har dessutom en modern design med en enkel pekskärm där du lätt kan hantera ångstationens inställningar.

Några tips på klädvård.
– Var inte rädd för att använda tvättprogrammen som finns tillgängliga på din tvättmaskin, de finns där för att dina kläder ska vårdas på rätt sätt.
– Ta alltid hand om fläckar så fort det går och tvätta enligt tvättrådet eller enligt tvättmaskinens fläckborttagningsprogram. Är fläckarna fortfarande kvar, tvätta igen utan att låta plagget torka mellan tvättarna.
– Rödvinsfläckar är ingen kul syn. De får du bort genom att strö lite bordssalt över dem och låta det suga upp vinet. Förtvätta sedan fläckarna för hand med diskmedel och tvätta i maskin enligt tvättråd eller använd tvättmaskinens fläckborttagningsprogram för vinfläckar.
– Frottéhanddukar, bomullströjor, manchester och plysch kan med fördel torkas i torktumlaren. Då blir de mjuka och sköna.
– Tänk på att alltid sortera tvätten efter kulör för att den ska behålla sin färg och lyster. Använd kulörtvättmedel till kulörtvätt och tvättmedel med blekmedel i till vita kläder så riskerar du inte att de får en dassig färg. Men tänk på att vissa vita kläder kan vara färgade vita och behöver därmed kulörtvättmedel för att behålla sin vita färg, titta alltså på klädernas ”tvättlapp” vad som gäller för just ditt plagg.
– Vill du fräscha upp till exempel vita bomullslakan med en kritvit lyster kan du någon gång då och då tillsätta lite bleksalt när du tvättar.
– Ull är vattenavstötande och smutsavvisande i sig självt och har en fantastisk förmåga att fräscha till sig med hjälp av luftens syre. Men ull behöver också tvättas mellan varven. Använd då lanolinschampo som både tvättar och återfettar ullen, eller ett flytande tvättmedel som är fritt från enzymer och med ett lågt pH-värde.

Fler tips samt info om olika tvätt- och programsymboler hittar du på www.bosch-home.se. Där finns också information om olika fibertyper för att dina plagg ska få bästa möjliga behandling. Vi passar också på att slå hål på myter om tvätt och tork.

BSH Home Appliances AB, som marknadsför Siemens, Bosch och Gaggenau, bildades 1997 och finns idag i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Baltikum. BSH ingår i Bosch and Siemens Home Appliances Group, ett av världens ledande företag i vitvarubranschen. Omsättningen för BSH Norden uppgick 2011 till 4,6 miljarder SEK.