Boråstapeter i unikt samarbete med Bea Szenfeld

Vi har tidigare sett Bea Szenfelds skapelser i papper bäras på Nobelfesten. Nu gör den välkända designern ett spännande samarbete tillsammans med Boråstapeter och skapar en bärbar kollektion av tapeter. När Alice Bah Kuhnke dök upp på Nobelfesten i en fantastisk klänning gjord av papper, var det många som beundrade det unika hantverket och den uttrycksfulla designen. Nu har Boråstapeter inlett ett spännande samarbete med klänningens skapare, Bea Szenfeld, där vi kommer att få se en bärbar kollektion gjord av tapeter.

– Vi ville jobba med Bea för hon är fantastisk på att uttrycka sig med sin papperskonst. Att få göra dessa bärbara kollektioner med henne är ett sätt att visa våra tapeter på ett unikt sätt, säger Åse Petersen Brand & Product Director på Boråstapeter.

Resultatet är två kreationer med inspiration från 1700-talet och valet av tapeter var helt självklart för Bea.
– När jag upptäckte att Boråstapeter hade Gocken Jobs tapeter blev valet enkelt. Jag älskar systrarna Jobs mönster, deras färgskalor och hur de fördelar mönstren. När man gör kläder av tapeter är dock även den ofärgade limsidan lika viktig som den mönstrade framsidan, för när jag viker mönstret så skiftar också baksidan karaktär. Tapetpapper har en egen agenda, men har även andra fördelar, det är tåligt och har en nästan textil yllekänsla säger Bea.

Till skillnad mot tidigare kreationer i papper har arbetet med tapeterna varit som Bea uttrycker det, ”karaktärstränande”. Medan ett vikt A4-papper ligger stilla kommer tapeter i rullar och det innebär papper som inte ligger kvar där man har lagt det. Bea har därför fått hitta nya viktekniker för att få det stuk som hon vill.

Bea Szenfelds kreationer gjorda av tapeter finns att se på Textilmuseet i Borås, samt presenteras i Boråstapeters magasin Wallpaper Magazine som kommer ut i början av maj.

Boråstapeter är ett anrikt företag med rötter från början av 1900-talet då Waldemar Andrén grundade Boråstapeter med visionen om att ”alla svenskar ska ha råd att skapa ett vackrare hem med hjälp av tapet.” Boråstapeter är Sveriges mest kända och mest sålda tapetmärke med försäljning över hela världen. Boråstapeter ingår i Embellence Group tillsammans med varumärkena: Cole & Son, Pappelina, Perswall och Wall&Decò.

August Sidusgård

Presskontakt Presskontakt +46 76 651 11 19 perpr.se