Svenska modebranschen omsätter 206 miljarder kronor och sysselsätter fler än i livsmedels- respektive stålindustrin.

Den svenska modebranschen omsätter 206 miljarder kronor. 60%, 123 miljarder, utgörs av export och 40%, 83 miljarder kronor, omsätts på den inhemska marknaden. Industrin sysselsätter ca 50 – 65 000 personer exklusive H&M, vilket är fler än inom exempelvis livsmedels- och stålindustrin.

Befintlig statistik för mode har varit spridd bland olika organisationer och aktörer, med varierande tillgänglighet. 15 organisationer inom textil, mode och sport har nu tillsammans tagit fram en statistikrapport som i första hand ringar in det totala värdet av den inhemska marknaden, exporten och sysselsättningen. Vidare lyfts områden som identifierats som särskilt intressanta, såsom e-handel, sportmode och lönsamhetsförmåga hos ett urval företag.

Nu har vi skapat en helhetsbild med målet att göra resultatet lättillgängligt och förståeligt för alla intresserade. Förhoppningen är också att rapporten ska underlätta så att olika näringslivsaktiviteter och offentliga satsningar riktas mot rätt områden, då mode tillsammans med andra kreativa näringar är identifierade som särskilt intressanta för att öka svensk export, säger Christine Sundberg Carendi, generalsekreterare på Associat ion of Swedish Fashion Brands.

Framtagningen av rapporten Modebranschen i Sverige – statistik & analys har varit möjlig tack vare finansiering från Vinnova/Handlingsplanen för kulturella och kreativa näringar inom ramen för samarbetsprojekt med Modeinkubatorn i Borås. Association of Swedish Fashion Brands (ASFB), har varit projektledande organisation och kunskaps- och analysföretaget Volante har varit utförare av rapporten. Volante har tidigare tillsammans med Musiksverige och Tillväxtverket utvecklat en metod för att mäta det ekonomiska värdet som skapas av den svenska musikbranschen, en metod som tjänat som inspiration i arbetet med modestatistik.

De 15 samarbetsorganisationerna är Agenturföretagen, Association of Swedish Fashion Brands, Beckmans designhögskola, Föreningen Svenskt Mode, Habit, Sko & Mode, Modebutikerna, Modeinkubatorn, PROTEKO, Svensk Form, Svensk Handel Stil, Svenska Moderådet, Svenska Tekoindustriföreningen – STIF, Svenskt Sport forum, TEKO Sveriges Textil- och modeföretag samt Textilhögskolan i Borås.

Mer information:
Christine Sundberg Carendi, generalsekreterare Association of Swedish Fashion Brands,
christine.carendi@asfb.se, 0704945799
Rapporten kommer finnas tillgänglig på bland annat
http://www.tillväxtverket.se/kkn från den 22 januari 2013.