Högteknologiskt projekt in i Espira inkubator

Högteknologiskt projekt in i Espira inkubator

Espira Inkubator har ett nytt högteknologiskt projekt på väg in i Inkubatorn. Projektet syftar till att utveckla en verksamhet kring en ny typ av 3D kolfiberarmering. Nandan Khokar och Fredrik Winberg, som står bakom Biteam AB och Oxeon AB, kommer i det här projektet att ledas av Prarthanaa Khokar. Customized Carbon 3D Fabrics vann Venture Cup Väst 2010 och även Miljö- och Energipriset.

Customized Carbon 3D Fabrics utvecklar en 3D kolfiberarmering för tillverkning av lätt och stark kompositmaterial, en produkt som efterfrågas i allt större utsträckning för att spara energi och reducera CO2-utsläpp. Den nya generationens 3D armering, producerad med den innovativa Noobingteknologin, ökar delamineringsmotståndet samt förhöjer prestanda och tillförlitligheten av kompositmaterial.

Customized Carbon 3D Fabrics flyttar inom kort in i Espira Inkubator för att där med hjälp av den expertis som finns där i form av affärsutvecklingsstöd, finansieringsrådgivning, nätverksutbyten med mycket annat, utvecklas till att bli ännu en teknisk innovation från Sjuhärad ut i världen.

- Vi ser fram emot att arbeta med Espira och etablera en ”advanced textile business” för vår gemensamma tillväxt, säger Prarthanaa Khokar.