Månsing, nytt projekt in i Modeink

Månsing, nytt projekt in i Modeink

Ett nytt projekt har anslutit sig till Modeink. Bakom projektet står Camilla Bergsten som driver sitt egna företag Sakmagasinet. Tillsammans med två andra entreprenörer, Elin Peterson och Malin Exander, vill hon nu utveckla ett nytt varumärke med fokus på textilier och detaljer för badrummet. Ambitionen är att produkterna ska utvecklas i ett nära samarbete med andra företagare i Borås. Därför har de valt namnet Månsing från ordet ”månsa”, som betyder prata/snacka och tidigare var det hemliga språk som knallarna i västgötabygden utvecklade för att kommunicera med varandra.

Tillsammans med Modeink vill de nu finslipa sin affärsidé.
”När vi fick möjligheten att vara med i Modeink kände vi att det var helt rätt i fas för oss och för Månsing. Vi är på startlinjen där företags- och varumärkesidén är trygg, men tydligheten behöver slipas, och då är utomstående ögon jätteviktiga. Vi är i processen där man måste ”kill your darlings”, som det heter. Det hjälper Emma och Gesica på Modeink till med på ett mycket bra och proffsigt sätt. Vi tror att det kommer att ge oss det finslip som gör att vi kan ”sjösätta" Månsing inför framtiden.”, berättar Elin Peterson.

Fått finansieringsstöd från Västra Götalandsregionen
Västra Götalandsregionen ser mycket positivt på projektet och har beviljat ett stöd till Sakmagasinet för utvecklingen av det nya varumärket.

– Det finns flera anledningar till denna finansiering. Företaget är kopplat till Modeinkubatorn och tanken är att viss produkttillverkning ska ske i Sjuhärad. Dessutom är Camilla Bergsten en mycket drivande entreprenör som nu har en vilja att utveckla en helt ny affärsidé. Den här finansieringen ligger helt i linje med våra satsningar på att främja kvinnors företagande, säger Jane Boyton från Västra Götalandsregionen.

Kontaktuppgifter:
Camilla J Bergsten, Sakmagasinet