Inkubatorn i Borås: Tema Textil & Modefabriken

Textil-& Modefabriken har rivstartat med nyanställning och massor av aktiviteter.

Tre av de mest etablerade företagen, Billy and I, BellaoBastian och Josefin Strid deltog på SEEK-mässan Berlin Fashion week. Mässan är en möjlighet att visa upp sig för agenter och återförsäljare i främst Europa.

Josefin Strid visade sin herrkollektion AW-12 på Mercedes Benz Fashion week Stockholm. Hon uppmärksammades i media både lokalt och nationellt.

Textil- och Modefabriken har påbörjat ett samarbete med Moderådet, Transit, Association of Swedish fashion Brands och Umeå Fashion week för att utveckla en nationellt fungerande inkubatorverksamhet med Textil- och Modefabriken i Borås som bas. Projektledare och kontaktperson är Gesica Tawakkoli Gunmalm. I ett led att utvecklas och skapa en professionel nationell modeinkubator så åkte Textil- och Modefabriken tillsammans med Textilhögskolans ledning på en studieresa i London, där besökte de bla Portobello Business Center och London Collage of Fashion.

Claes Berkes från Nakkna kom och höll en uppskattad föreläsning för ett 80-tal åhörare den 23e feb på Textilhögskolan arrangerad av Textil- och Modefabriken.

Imorgon ser ni delar av Billie&I:s klädkollektion på teamet som representerar Axel Algmark, Adrian som är delägare deltar även på scen. Håll även utkik på Charlotte Perrellis klänning som William Wahlström, 19 år från Göteborg, designat. William är student på Textilhögskolan i Borås.

Textil- & Modestaden Borås är på tårna!

Personporträtt

Emma Ivarsson är ny projektledare/affärscoach på Textil-& Modefabriken. Emma har kastats in i verksamheten och ser framemot att bidra med sin kunskap och sitt engagemang för att bidra till att fler starka modemärken etableras i Sverige.

Född: 1974 i Göteborg, uppvuxen i Rävlanda. Familj: Make och tre små barn

Bor: Rävlanda, i ett över hundra år stort gammalt hus på landet.

Bakgrund: 3-årig textilekonomutbildning, 97-05 anställd på H&M i Stockholm som bl.a inköpare, frilans stylist bl.a intern reklamfilm för volvo, merchindiser och arbetat med att producera delar av kollektioner för svenska kända designers & märken bl.a Carin Wester, Whyred m.fl på ett produktionsbolag i Göteborg.

Intressen: yoga, allt kreativt, laga mat & baka, vara ute i naturen, mina fina barn och mitt gamla hus.

Blir glad av: att göra och se andra glada och förverkliga sina drömmar, det ger mig energi och inspiration.

Blir ledsen av: ondska i alla former speciellt mot barn, människor som inte är sanna mot sig själva och öppna för livet.

Kontakta gärna Gesica och Emma om ni är intresserade av vår inkubatorverksamhet inom Textil, Design och Mode.