Horisont-skapar unika horisontella mönster på textil

Horisont-skapar unika horisontella mönster på textil

Fyra textilare inspireras av nutida vyer och skapar unika horisontella mönster. Dessa förvandlas till trendiga plagg som produceras i begränsad upplaga.Horisont består av fyra tjejer som läser tredje året på Textilhögskolan i Borås med inriktning textil produktutveckling. De har olika bakgrund och intressen vilket skapar en bra balans med kompetens inom olika områden i företaget. Alla fyra har erfarenhet inom konfektionsbranschen.

Tjejerna deltar i satsningen som Textilhögkolan i Borås och Tillväxtverket tillsammans med Inkubatorn i Borås gör för ökat Kvinnligt Entreprenörskap. Från detta projekt hoppas de kunna samla på sig erfarenhet om hur det är att starta företag på riktigt. De ser även detta som ett bra tillfälle att knyta kontakter till framtiden och få en inblick hur textilvärlden fungerar.

Lisa Pålsson, 22 år, från Borås. Har en bakgrund inom entreprenörskap och har tidigare erfarenhet av att starta företag.

Josefa Nädele Ljungkvist, 23 år, från Gällstad. Har ett stort intresse gällande hela sömnadsprocessen, och har kunskap inom både sömnad och mönsterkonstruktion.

Sara Fahlén, 23 år, från Stockholm. Har en bakgrund och ett stort intresse av ekonomi och entreprenörskap.

Caroline Ljungqvist, 24 år, från Borås. Är intresserad av miljö och hållbar utveckling, och strävar efter att produkterna ska vara närproducerade.

-Tanken med vårt varumärke är att det bygger på unika horisontella mönster.  Vi ser en enorm produktutvecklingsmöjlighet gällande både nya mönster och andra produkter, säger tjejerna.

Är ni intresserade av att komma i kontakt med tjejerna och köpa deras produkter så gå in på

Horisont är en del av POPTEX, affärsområdet inom Inkubatorn i Borås som drivs av studenter på Textilhögskolan i Borås. Läs gärna artikeln som publicerades i Svenskt Näringsliv 9 november.  http://www.svensktnaringsliv.se/skola/hogskolan/stod-fran-naringsliv-skapar-nya-varumarken_174779.html

FODRAL klädförvaring för design- och inredningsintresserade

Johanna Börjesson, Tove Wahlström, Sofia Gustafsson och Olivia Tanemar, läser sista året på programmet Textil produktutveckling med inriktining entreprenörskap på Textilhögskolan i Borås och driver varumärket Fodral. Fodral erbjuder unika och snygga klädfodral i textil för den designmedvetna kunden. Fodral gör klädförvaring roligt. ”Med Fodral kan du låta dina kläder hänga framme i snygga Fodral.”