Din gamla t-shirt kan bli din kompis nya klänning. Nu samlar vi in textilier!

Din gamla t-shirt kan bli din kompis nya klänning. Nu samlar vi in textilier!

Varje person i Sverige slänger i genomsnitt 7,5 kg textilier rakt ner i soptunnan, varje år. Runt 60 procent av det är fullt dugliga kläder som skulle kunna återanvändas. Det är ett enormt slöseri med resurser som sliter onödigt mycket på vår miljö.

Därför deltar tre kommuner i Sjuhärad – Borås, Tranemo och Svenljunga – tillsammans med Göteborgsregionen i projektet Circular Textile Initiative. Projektet startar under Europa Minskar Avfallet-veckan, vecka 47, och går ut på att ta tillvara på de resurser som befintliga textilier är. Nya, innovativa idéer ska utvecklas för hur textilierna kan återanvändas eller tas om hand.

Textilbranschen i sig är även en av de branscher som påverkar miljön mest. Produktionen av textila fibrer har tredubblats de senaste 35 åren, vilket beror på en utveckling av fast-fashion som dominerande affärsmodell. Fast fashion är till för att just förbrukas snabbt. När kläderna är använda, ibland bara någon enstaka gång, så slängs de.

Vi kommuner bidrar i projektet genom att samla in textiler på offentliga plastser. Tranemo och Svenljunga samlar till exempel in på centrala platser dit det är lätt för många att ta sig, och i Svenljungas fall även direkt hos några hushåll. Borås har satsat på att sätta ut kärl på naturliga samlingsplatser i olika delar av kommunen, där många människor passerar. Det går bra att lämna både trasiga och hela textilier.

Under 2019 kommer det insamlade materialet att tas om hand om genom att till exempel bli en ny kollektion, återvinnas och bli nya textilier eller användas till något helt annat. Så passa på att rensa i garderoben och samtidigt bidra till ett spännande projekt!

Borås samlar in textilier till och med 15 februari på följande platser:

• Borås arena, Ålgårdsvägen 16
  • Borås ishall, Armbågavägen 6
  • Coop Borås, Enedalsgatan 10
  • Ryahallen, Erikslundsplatsen 1
  • Sjuhäradshallen, Erikslundsplatsen
  • Stadsparksbadet, Sven Eriksonsgatan 29
  • Stadsbiblioteket, Sturegatan 35
  • Byttorp bibliotek, Fjällgatan 7
  • Dalsjöfors bibliotek, Stationsvägen 2
  • Fristads bibliotek, Gamla kyrkvägen 6
  • Göta bibliotek, Varbergsvägen 38