Världsnamn till Golden Girl

Världsnamn till Golden Girl

Den 2-4 februari går The Golden Girl Championship av stapeln, boxningstävlingen där stjärnor från hela världen kommer till Boråshallen för att möta varandra. Totalt gästas tävlingen av 250 deltagare från 26 nationer, vilket gör det till världens största oberoende damturnering i boxning. Matcherna livesänds på nätet och följs där av upp emot 20 000 tittare som kan rösta på sin kandidat till den slutliga titeln Golden Girl. Både världsorganisationen för amatörboxning, AIBA, och Svenska boxningsförbundet skickar representanter för att bevaka tävlingen.

- Det är boxning från morgon till kväll och även i år är det en mycket stark turnering, berättar arrangören Ray Husac. Världsnamn som Sandra Brügger från Schweiz, Sara Haghighat-Joo från Kanada och det ryska superlöftet Liubov Sharapova är här och tävlar.

Starka nationer som Frankrike, Ungern, England, Australien och Indien kommer alla hit med toppboxare. Det finns även en del lokala hopp, som hemmaklubbens egen Mona Husac som är rankad trea i Sverige och Sophia ”Machinegun Sophie” Smith, landslagsboxare och Sveriges bästa i femtiosjukilosklassen. Samtidigt kommer Elin Pettersson tillbaka för att försvara sitt guld från förra året och nykomlingen Rebecka Larsen, en av Sveriges bästa juniorer, går upp i ringen för att vinna. Alla dagar är gratis för besökare, förutom lördagkvällens elitgala, och arrangörerna hoppas på en fullsatt arena.

- Det är väldigt kul att vi har en sådan här stor, internationell boxningsturnering här i Borås, säger Stina Hallhagen, projektledare Borås TME. Tävlingarna håller på hela helgen och det ska bli spännande att följa på plats i Boråshallen. Jag hoppas att många har möjlighet att komma och titta på boxningstjejerna som är de bästa i världen.

- Ray Husac, arrangör, 0735-94 54 11
- Stina Hallhagen, projektledare Borås TME, 0734-32 75 05

Arrangerande klubb: BK Rebell med stöd av Skene AK

The Golden Girl Championship har arrangerats sedan 2009 och är världens största oberoende boxningsturnering för damer. Det är fri entré alla dagar, förutom lördag kväll från kl 19.00. Biljetter köps på plats.

Fredag 2/2: matchstart 16.00, pågår till 23.00
Lördag 3/2: matchstart 10.00, pågår till 18.00
Elitgalan: 19.00-22.00, insläpp 18.30 (entré 100 kr)
Söndag 4/2: finalpasset: 10.00- 15.00. Prisutdelning och kröning av GOLDEN GIRL ca 15.15.

Internationella tävlande:
Elite 54kg - Sara Haghighat-Joo, Canada - AMBC American Confederation Women's Boxing Championships Silver medallist in 2017, Best Boxer in the 2017 Canadian National Championships
Elite 60kg - Sandra Bruegger, Switzerland - Veteran boxer, she is member of the national team since 2006. European Women's Championships silver medallist in 2007, she was in the Top8 at the Astana 2016 AIBA Women's World Boxing Championships
Elite 64kg - Yvonne Baek Rasmussen, Denmark - She is as veteran and experienced boxer as Switzerland's Sandra Bruegger. Bronze medallist in the 2007 European Women's Championships. Titleholder in the Golden Girl as well
Elite 81kg - Marija Curran, Canada - AMBC American Confederation Women's Boxing Championships Silver medallist in 2017
Youth 51kg - Liubov Sharapova, Russia - Silver medallist in the 2016 EUBC European Women's Junior Boxing Championships
Youth 51kg - Hanna Lakotar, Hungary - Bronze medallist in the 2017 EUBC European Confederation Women's Junior Boxing Championships
Youth 57kg - Jessica Triebelova, Slovakia - Two-time EUBC European Women's Junior Champion
Youth 57kg - Yesugen Oyuntsetseg, Mongolia - Silver medallist in the Silesian Women's Open
Youth 48kg - Daina Moorehouse, Ireland - EUBC European Women's Junior Champion in 2017
Youth 57kg - Jekaterina Marcenko, Latvia - Bronze medallist in the 2017 EUBC European Confederation Women's Junior Boxing Championships. Winner of several international events
Youth 57kg - Veronika Villas, Hungary - Top8 in the AIBA Women's Youth World Boxing Championships in 2017