​Unikt miljöengagemang hos Borås TME

​Unikt miljöengagemang hos Borås TME

Destinationsbolaget Borås TME har fortsatt högt engagemang i miljöfrågorna och blev i år igen diplomerade.

Det är via stora evenemang och möten som störst påverkan sker. Vi har sedan tidigare medverkat i att få stora idrottsevenemang miljödiplomerade och under förra året lyckades vi få No Limit Street Art till ett så kallat miljödiplomerat event. Det innebär högst sannolikt att No Limit är världens första street art festival som erhåller en miljödiplomering.

- 2017 har varit ett jättespännande år med mängder av intressanta miljösatsningar. Inte minst med No Limit Street Art som blev miljödiplomerade. Förra året genomfördes också SM Veckan i Borås igen. Även detta evenemang är miljödiplomerat vilket skedde första gången just i Borås 2014. I övrigt har vi på bolaget genomfört personalaktiviteter som exempelvis Ecodrive, hållbar matlagning och studiebesök på kommunens Återbruk och nya energi- och miljöcentret, framhåller Erik Johnson, miljökoordinator på Borås TME.

Miljöarbetet har också integrerats i vår handbok för evenemang och möten, ett material framtaget av en sammansatt grupp kallad Säkerhetsnålen bestående av olika parter i staden som arbetar med evenemangsfrågor. Denna har under förra året fått en rejäl uppdatering.

Med fortsatt strategisk satsning på digital kommunikation utifrån ökad efterfrågan från turisterna trycks idag enbart en femtedel av det som trycktes 2015 när vi första gången blev miljödiplomerade. Till stora evenemang och kongresser erbjuds deltagarpåsar vilka idag är gjorda av återvunnen plast. Dock har även dessa minskat stort i antal och vi utvecklar istället digitala erbjudanden som på sikt även är tänkt att ersätta påsarna.

Miljödiplomering enligt Svensk Miljöbas
Svensk Miljöbas förvaltar och utvecklar den nationella miljöledningsstandarden och erbjuder en metod för miljödiplomering. Miljöstrategen är godkända utfärdare och revisorer enligt Svensk miljöbas vilka är upphandlade av Borås Stad. Alla förvaltningar och bolag med mer än tio anställda ska ha ett miljöledningssystem. Ett miljöledningssystem är ett strukturerat arbetssätt för att minska verksamhetens negativa miljöpåverkan och nå ständiga förbättringar.

Läs mer på svenskmiljobas.se eller hos miljostrategen.se.

För mer information kontakta:
Erik Johnson, Miljökoordinator, Borås TME, 0768 – 88 32 98

Mer om bolagets mijöarbete på boras.com/miljo