Två meter hög United Buddy Bear till Borås - målas av boråskonstnären Shai Dahan 23-24 nov Stora Torget

Den 23-24 november kommer boråskonstnären Shai Dahan att måla den två meter höga United Buddy Bear som köpts in av BoråsBorås AB. Alla besökare och boråsare välkomnas ned till Stora Torget för att se björnens mönster och färg träda fram. (vid eventuellt regn flyttas målningen inomhus till Pallashuset utanför Åhléns)

Det är i samband med utställningen United Buddy Bears – the minis (1 dec-2 jan på Stora Torget, Borås) som skulpturen kommer till staden. Under utställningsperioden för United Buddy Bears – the minis kommer björnen att visas i Pallashuset utanför Åhléns.

- Vi tycker att Shai Dahan både i sitt konstnärliga uttryck och som person på ett bra sätt matchar våra tankar om utformningen av björnen och United Buddy Bears budskap. Björnen kommer att få ett klassiskt svenskt och färgstarkt uttryck. Vi hoppas att vi får tillstånd att ställa den utanför BoråsBorås/Borås Turistbyrå Sven Eriksonplatsen 3, dit vi flyttar i januari. Då kan den ses av alla besökare, boråsare och resenärer gåendes till och från staden. Ett fint välkomnande anser vi, menar Helena Alcenius VD BoråsBorås AB.

Shai Dahan behöver två dagar för att bli färdig med arbetet att måla björnen. Det är akrylfärg som används och allt målas på fri hand inför alla besökare.

- Som "Street art-konstnär" är jag van vid att skapa inför publik. Jag kommunicerar gärna med besökarna då jag målar så jag hoppas att det blir många som kommer och tittar. Det känns riktigt roligt att få detta uppdrag, det passar mig perfekt, säger Shai Dahan.

Som skydd för väder och vind täcks björnen med lack. Det är Viskastrandsgymnasiet och ”Fordons- och transportprogrammet, karosseri och lackering” som ställer upp med arbetet att lacka björnen.

- Vi ville självklart ställa upp på ett så positivt och roligt uppdrag, säger Timo Noppa, lärare på Viskastrandsgymnasiet.

Från dag ett har Buddy Bears bidragit till att hjälpa barn i nöd. Hittills har olika aktiviteter kopplade till Buddy Bear samlat in över 1,9 miljoner euro till UNICEF och många andra välgörenhetsorganisationer för barn världen över.

- Vi säljer Buddy Bear skulpturer för tillverkningskostnaden, förutsatt att köparen överför en donation till vår välgörenhetsorganisation för barn i nöd ”Buddy Bär Berlin GmbH”. Donationen motsvarar skillnaden mellan tillverkningspriset och ett satt utpris/standardpris. Vi ser fram emot att få se hur den nya svenska björnen kommer att se ut, säger Michael Stefanescu Buddy Bär Berlin.

Snabbfakta om Buddy Bear:
- Mått: H x B x D: 200cm x 120cm x 80cm
- Vikt: ca 48 kg
- Material: glasfiberförstärkt plast

Plats för målning: Stora Torget
(Vid dåligt väder flyttas dock målningen inomhus till Pallashuset.)

Tid:
fre kl 10-18 och lör kl 10-16
(konstnären kommer att behöva ta vissa pauser under utsatt tid)

Placering: 1 december – 2 januari Pallashuset utanför Åhléns

Kontakta gärna:
Shai Dahan, konstnär, 0721-74 48 85,
Michael Stefanescu, Buddy Bär Berlin, +49 (0)30 88 77 26 83
Frida Nilsson, BoråsBorås AB, 0768-88 82 82

BoråsBorås AB och Buddy Bear Berlin, arrangör
Borås City, medarrangör

Partners United Buddy Bears – the minis i Borås:
Musiklagret