Toppboxare från världens alla hörn till The Golden Girl Championship

Toppboxare från världens alla hörn till The Golden Girl Championship

The Golden Girl Championship går i år för sjätte gången och det är Boråsklubben BK Rebell som arrangerar. Golden Girl Championship är Europas största damturnering och kanske till och med en av världens största. I år går den av stapeln den 9-11 januari i Boråshallen i Borås.

Än så länge är över 160 tjejer från Sverige, Norge, Finland, Danmark, Lituaen, Irland, England, Skottland, Tyskland, Ryssland och Canada anmälda och det är inga dåliga boxare som kommer, de som sticker ut mest just nu är Rysslands landslag, med europamästarinnan och världsmästarinnan Anastasia Belyakova i 64 kg på plats. Hon har här valt att gå ned till 60 kg och det gör det högintressant i turneringens hårdaste klass.

Här finns regerande GOLDEN GIRL och Finlands bästa boxare Mira Potkonen, Sveriges tre största stjärnor i 60 kg, Ida Lundblad, juniorvärldsmästare och senior SM mästare, Agnes Alexiusson, juniorvärldsmästare och bronsmedaljör på Junior OS nyligen, Patricia Berghult, svensk mästare i 64 kg som nu gått ned i 60 kg. Det kommer som sagt att smälla rejält i den klassen. I vanlig ordning så har ju alla chansen att ta bältet då det är best “pound for pound” som gäller och det är världsboxare i varenda klass. Givetvis väntar vi alla på att fd tvåfaldiga GOLDEN GIRL mästarinnan, Marielle V Hansen skall komma, en utav de få som kanske kan rubba den ryska maskinen.

Det kommer att bli högoktanig boxning i Boråshallen under tre dagar och det toppas med en elitgala som går under namnet “Judgementday” på lördagen klockan 19.00.

Entrén ligger på 100:- och då får man se de allra bästa samt regerande mästarinnan Mira Potkonen försvara sitt bälte på bästa världsmästarmanér.

Hela turneringen streamas live på knockout.no

Övriga tider är:
Fredag: 16.00-23.00