Tillgänglighetsbanor, årets nyhet på Linnémarschen

Tillgänglighetsbanor, årets nyhet på Linnémarschen

Inför årets upplaga, den 38:e i ordningen, blir Linnémarschen tillgängligare än någonsin. Två särskilda tillgänglighetsbanor, om 3 respektive 8 kilometer, är årets nyhet för det internationella vandringsevenemanget.

- Att så många som möjligt kan delta i Linnémarschen är viktigt för oss. Vår paroll har länge varit ”En upplevelse för alla sinnen” och nu flyttar vi fram positionerna genom att erbjuda en upplevelse för så många som möjligt, säger Stefan Aroneng för arrangörsföreningen Hestra IF.

De nya banorna är kortare, 3 respektive 8 kilometer, och anpassade för att kunna ta sig fram med såväl barnvagn som rullstol. Sträckningarna följer till större delen befintliga banor men undviker större höjdskillnader och har ett fastare underlag.

- Det har en längre tid funnits önskemål om framförallt barnvagnsvänliga sträckningar, men vi ville inte stanna där utan nå så hög tillgänglighet som möjligt. Vi hoppas så klart att de kortare sträckningarna även kan locka deltagare som tidigare inte ansett sig orka de befintliga banorna, fortsätter Stefan Aroneng.

Banorna har inventerats, tillsammans med Borås Stads tillgänglighetskonsulent, och kommer att finnas dokumenterade tillsammans med banprofil på linnemarschen.se inom kort.

- Vi ser väldigt positivt på att Linnémarschen satsar på särskilda tillgänglighetsbanor och man har lyckats hitta bra, breda banor med liten sidlutning som är viktiga faktorer. Stigning är naturligtvis omöjligt att undvika i det här fallet, men arrangören har gjort en noggrann dokumentation så var och en kan i förväg lätt ta ställning till vad man klarar, säger Lena Mellbladh, tillgänglighetskonsulent, Borås Stad.

Stefan Aroneng, Hestra IF, 033-24 33 47
Lena Mellbladh, tillgänglighetskonsulent, Borås Stad, 033-35 73 31