Sveriges kart och mätkompetens kommer till Borås

Sveriges kart och mätkompetens kommer till Borås

SKMF - Sveriges Kart- & Mätningstekniska Förening arrangerar varje år sin stora konferens MätKart som samlar nästan 300 deltagare. Den 16 – 18 maj 2018 har SKMF valt att förlägga konferensen till Borås.

Teknikutvecklingen går snabbt. Exempelvis har drönare fått ett stort genomslag i mätbranschen och många mobilappar innehåller idag en karta. Teknikutvecklingen ger många nya möjligheter och fodrar ständig kompetensutveckling. Inspiration, kompetens och nätverk erbjuds på SKMF konferensen. Allt från hungriga studenter till yrkesverksamma inom ämnesområdena Geodesi, mätning, GIS och kartteknik från både offentlig och privat sektor.

- En bra geografisk infrastruktur är grunden för ett bra samhällsbyggande. Att det hålls en konferens om ämnet i Borås gör att intresset för frågorna ökar lokalt och vi får möjlighet att visa upp stadens utveckling nationellt, säger Jonas Isaksson, Geodataavdelningen på Samhällsbyggnadsförvaltningen.

Lokal värd är Samhällsbyggnadsförvaltningen, Borås Stad. Förutom att visa på kommunens verksamhet i frågan kommer deltagarna också få uppleva Borås skulptur och street art satsningar och lära om andra framstående verksamheter som exempelvis nya Energi- och Miljöcentret på Sobacken.

- Allt fler väljer att hålla sitt möte i Borås, en stad med många framstående verksamheter som väcker stor uppmärksamhet. MätKart väljer ut en ny stad varje år för sin konferens och i år föll valet på Borås vilket vi förstås är väldigt glada över. Viktig kunskap och näring till vår stad, understryker Erik Johnson, Borås Convention Bureau på destinationsbolaget Borås TME.

Fredag den 15 september kl. 9:00 hålls en presskonferens på Textile Fashion Center. Därefter inbjuds företag och organisationer inom branschen för att gemensamt forma en bra konferens.

- Vi vill lyfta fram det bästa av det Borås erbjuder inom vår bransch och vill därför komma i kontakt med så många som möjligt för att träffas och gemensamt sätta innehållet, menar Leena Andersson och Anneli Sundvall på Sveriges Kart- & Mätningstekniska Förening.

Föreningen SKMF bildades 1953 i Norrköping. SKMF har idag ca 1300 medlemmar spridda över hela Sverige inom offentlig, kommunal och privat sektor. SKMF är en oberoende förening för dig som är intresserad av geodetisk mätning, kartor, GIS, fastighetsbildning med mera.

Jonas Isaksson, Samhällsbyggnadsförvaltningen, 076-8888561
Anneli Sundvall, Sveriges Kart- & Mätningstekniska Förening, 070-5296791