Sveriges Innovationsriksdag till Borås 2018

Sveriges Innovationsriksdag till Borås 2018

I dagarna pågår Sveriges Innovationsriksdag i Åre. Under tisdagens förmiddag fick ett antal utvalda städer möjlighet att presentera sina ansökningar om att arrangera nästa möte 2018. Efter omröstning bland deltagarna på plats får alltså Borås förtroende att arrangera kongressen om två år.

Initiativtagare till ansökan är Henrik Jansson, Inkubatorn i Borås och Erik Bresky, Science Park Borås. Mötet lockar ca 350 personer.

- Att få vinna hem Sveriges Innovationsriksdag är ett bevis på att Borås står starkt med vårt unika kunnande och med en nytänkande och expansiv stad, säger Henrik Jansson på Inkubatorn i Borås.

- Vi är riktigt glada över att få arrangera Sveriges Innovationsriksdag 2018 tillsammans med Inkubatorn i Borås och Science Park Borås. Borås är en mycket spännande stad, med olika delar av innovationssystemet samlade i en inspirerande, högskolenära miljö mitt i staden. Borås är ett av naven i det västsvenska regionala innovationssystemet, säger Magnus Lundin, VD Swedish Incubators & Science Parks

- Vi är otroligt glada att vår ansökan har lett till att SISP har valt Borås som värdstad. Nu får Inkubatorn i Borås och Science Park Borås en fantastisk möjlighet att påverka programmet och stärka Borås varumärke på Sveriges ledande mötesplats för innovationer. Kongresser av detta slag gynnar det lokala näringslivet och vi får en möjlighet att visa upp mötesstaden Borås, säger Anna Lilja på Borås Convention Bureau.

Sveriges Innovationsriksdag är den största nationella årskonferens som samlar kärnan av Sveriges innovationssystem, Här deltar ledande politiker, beslutsfattare, företrädare för innovativa miljöer, lärosäten och institut, näringslivsföreträdare och andra opinionsbildare. Sveriges Innovationsriksdag leds av Swedish Incubators & Sicence Parks.

Henrik Jansson, Inkubatorn Borås, 070-308 80 92
Erik Bresky, Science Park Borås, 073-377 85 20