Sommartorsdagarna® 2013 presenterar årets förband

Sommartorsdagarna® 2013 presenterar årets förband

Även i år har mycket energi lagts på bokningarna av förbanden. Med start klockan 19.00 kommer dessa artister att stå på scen.

- Årets nyhet är barnunderhållningen med start kl. 18.00. Vi tror detta kommer att ge en större publik när förbanden börjar spela. Det ger dessa artister större möjlighet att nå ut till en bred publik och dom kommer bli länken mellan barnunderhållningen och Svensktoppen nästa, säger cityledare Anette McVey.

Intresse för att få chansen att spela på en av Sveriges största sommarscener har varit stort.

- Vi har jobbat intensivt för att skapa ett brett program med hög kvalitet, säger scenchef Mattias Hallgren. Vi har bokat väldigt bra artister som kommit olika långt i sina karriärer. Det finns musikstilar för alla smaker och man kan se en tydlig röd tråd mellan förband och huvudakt. Detta kommer bli en kanonsommar, säger Mattias!

Sommartorsdagarna® 2013, Stora Torget, klockan 19.00 (om inte annat anges)

27 juni - Huvudartist: State of Drama
Förband 2: På scen 20.00 (Meddelas senare)
Förband 1: Peter Lidén
Få Boråsartister har den erfarenhet Peter besitter. Peter började sin musikaliska bana tidigt i lokala rockband med elgitarren på magen. Idag bosatt i Olsfors, men verksam över hela västsverige, är det många som upplevt hans musikaliska bredd med allt från visa till hederliga rockrökare. Inte många artister klarar att ena veckan spela på bröllop och privata fester, för att nästa stå inför stor publik på företagsevent och invigningar. Peter klarar det. Med bravur!

4 juli - Huvudartist: Ulrik Munther
Förband: Gabriella Quevedo
Gabriella betraktas redan vid 16 års ålder som världens nästa stora fingerstylegitarrist. Hon har uppmärksammats av, och uppträtt tillsammans med, stora gitarrister som Sungha Jung, Adam Rafferty och Tommy Emmanuel och i höst uppträder hon på Fuzz guitar show i Göteborg. Gabriella har spelat i såväl Sverige som Tyskland och uppmärksammats i en mängd tidningar. Nästan 6 miljoner Youtubetittare kan inte ha fel - Gabriella Quevedo från Kinna är här för att stanna!

- Webbsida

11 juli - Huvudartist: Linnea Henriksson
Förband: Viggo
Sprunget ur dom djupa skogarna utanför Borås dansar Viggo in på Stora Torget med en musikalisk medvetenhet och mångfald. Dom beskriver själva sin musik som svängig proggrock och den har tagit dom både till riksfinal i tävlingen Musik Direkt och i skrivandets stund till regionsfinal i Emergenza. I sommar får hela Borås gunga till Viggo!

- Webbsida
- Soundcloud
- Spotify

18 juli - Huvudartist: RRH (Ronander/Rickfors/Hylander)
Förband: JD Miller
Muskelrockande JD Miller från Borås har gått från klarhet till klarhet sedan bildandet 2011. Tunga riff med starka melodier har blivit gruppens signum och kan höras på bandets debutsingel från 2011 och EP från i år. Med en perfekt balans mellan modern rock och hederlig bredbent boogierock från 70-talet är dom nu redo att ta sig an Sommartorsdagarna. Det blir hårt, svängigt och tight - och ett jäkla drag!

25 juli - Huvudartist: Icona Pop
Förband: Arvidsson
Hårt satsande Arvidsson är en syskonduo från Varberg som har musiken i blodet. Sedan barnsben har dom lagt stor energi på att skriva och spela in eget material. 2013 har bandet satsat hårt med nya kompmusiker och en ny video till sin sommarlåt Allting lever kvar. Bandet har gjort hundratals spelningar runt om i Sverige och är nu redo för dom stora scenerna. Pop och rock med en smak av salta hav, vida sandstränder och svensk sommar. Borås är redo för Arvidsson!

1 aug - Huvudartist: Petra Marklund
Förband: Citizen K
Citizen K är utan tvekan ett av Borås mest kompetenta band. Eldsjälen Klas Qvist har en förmåga att snickra ihop låtar som får oss att känna och drömma oss bort, och recensenter har genom åren dragit paralleller till storheter som Pink Floyd, Beatles och Graham Nash. Citizen K  har sedan starten hunnit ge ut två album och två EP och håller just nu på att spela in sin tredje fullängdare och denna gången är tanken att det ska bli ett dubbelalbum. Detta vill man inte missa - det blir en kväll att minnas!

- Myspace

8 aug - Huvudartist: LEGENDS - Voices of Rock
Förband 1: Vinnaren i tävlingen Torsdagsallén (Meddelas senare)
Förband 2: Kid Galahad (på scen 20.00)
Kid Galahad kommer se till att det blir en svettig avslutning på årets Sommartorsdagar®. Efter vinsten i tävlingen Emergenza har bandet slipat sin liveakt till perfektion och med ett femtiotal spelningar i bland annat Tyskland, Ryssland, England och Norge och en rykande färsk egenproducerad platta, Yesbox, i ryggen kommer dom köra över Stora torget i augusti. Bandet utlovar en galet svettig rockshow och vi säger -Yes box!

- Soundcloud
- Facebooksida

Mer information om Sommartorsdagarna®2013:
Anette McVey, Vik. Cityledare Borås City, 070-8468838

Mer information om förbanden kontakta:
Mattias Hallgren, scenchef Musiklagret, 070-6330603