Scouternas framtid avgörs i Borås

Scouternas framtid avgörs i Borås

Den 19-20 november, kan Scouternas framtid avgöras i Borås. Då står staden och scouterna i Borås värd för Svenska Scoutförbundets förbundsstämma. Det har länge pågått ett jobb för en stor förändring inom Scouterna i Sverige och det har visat sig kunna avgöras i år.

– I Sverige finns idag fem scoutförbund. Dels det Svenska Scoutförbundet vars årsmöte hålls i Borås och dels Frälsningsarmens Scoutförbund, SMU Scout, KFUK-KFUMs scoutförbund och Nykterhetsrörelsens Scoutförbund, berättar Karin Nolke, tf Generalsekreterare för Svenska Scoutförbundet.

På stämman i Borås kan det avgöras om man antar förslaget om en ny gemensam organisation för svensk scouting vilket skulle innebära en av de större milstolparna i svensk scoutings historia.

I samband med helgen kommer det också finnas möjlighet att uppleva scouting i nära anslutning till stämman på Åhaga, genom bland annat prova-på-aktiviteter och en utställning om scouting 100 år i Borås.

Korta fakta om Scouterna

• Scouterna samlar nära 38 miljoner medlemmar och finns i över 160 länder.
  • I somras stod Sverige som värd för scouternas motsvarighet till OS, World Scout Jamboree, med över 40 000 deltagare från hela världen Sveriges största evenemang i år.
  • Scouting startade i England 1907 och kom till Borås 1911.
  • I Sverige finns drygt 70.000 scouter. I och omkring Borås nästan tusen.
  • Kända scouter är bland annat Ingvar Carlsson (fd stadsminister), HMK Carl XVI Gustaf, Anders Borg (finansminister), Mariah Carey, Alice Bah Kuhnke, Neil Armstrong (astronaut), Steven Spielberg (regissör), Barack Obama (USA:s president), Celine Dion m fl.

Det är Borås Convention Bureau (en del av kommunens destinationsbolag BoråsBorås AB) som tillsammans med det lokala scoutdistriktet har jobbat för att arrangemanget ska hållas i Borås.

För ytterligare information kontakta gärna:

Erik Johnson, säljare, Borås Convention Bureau, erik.johnson@boras.com, 033-35 32 98
Karin Nolke, tf Generalsekreterare, Svenska Scoutförbundet, karin.nolke@ssf.scout.se, 070-811 83 94

www.ssf.scout.se/fst2011

Borås Convention Bureau jobbar aktivt med att få möten till staden och finns till för att kostnadsfritt ge råd och stöd i processen fram till beslut om valet av destination för mötet. Borås Convention Bureau är en del av destinationsbolaget BoråsBorås AB. Kontakta oss gärna:
033-35 32 98, erik.johnson@boras.com, www.boras.com/kongress