Rekordstor SM-vecka i Borås

Rekordstor SM-vecka i Borås

Den 30 juni – 7 juli 2017 är det dags för SM-veckan sommar i Borås. Totalt 50 idrotter finns med i programmet, bland annat flera för SM-veckan nya inslag som simhopp, skateboard och fridykning.

Den 30 juni - 7 juli återkommer SM-veckan till Borås som för andra gången är värd för SM-veckan sommar. Precis som vanligt tävlar Sveriges profiler från simning under veckan. Det finns också flera nya inslag med i programmet i form av cricket, fridykning, HEMA, kvinnlig artistisk gymnastik, simhopp, skateboard, wakeboard och vattenskidor.

– För varje SM-vecka tillkommer det fler idrotter som vill vara med. Det är kul för evenemanget och besökarna att det alltid finns nya tävlingar att visa upp. Vi slår återigen rekord för antalet idrotter på en SM-vecka och med flera nya idrotters intåg så kan vi verkligen visa upp den bredd som svensk idrott erbjuder, säger Annika Nykvist, projektledare för SM-veckan på Riksidrottsförbundet.

Mästerskap i 50 idrotter kommer avgöras under veckan

– Otroligt kul att intresset är så stort men allra roligast är kanske att vi får presentera så många nya idrotter i SM-veckan sammanhang. Flera av dem är synnerligen spektakulära och kan säkert bli stora publikdragare. Med stormsteg närmar vi oss den största SM-veckan någonsin och känslan jag har är att det kommer bli en enorm idrottslig folkfest i Borås, säger Maria Krafft Helgesson, projektledare SM-veckan sommar 2017 Borås.

Här är idrotterna:
Backe MC (solo och sidvagn)
Backe rally/rallycross
Frisbee allround
Gång
Handigolf
HEMA (Historical European Martial Arts)
Jetski
Vattenskidor
Öppet vatten

OBS! Med reservation för ändringar

SM-veckanSM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet (RF) i samarbete med berörda specialidrottsförbund (SF) och värdstaden. Sveriges Television (SVT) är sändande bolag.

Syftet med SM-veckan är att under en veckas tid genomföra svenska mästerskap i olika idrotter i en och samma stad. SM-veckan genomförs vanligtvis varje år, vinter respektive sommar, och ska genomföras på olika orter i Sverige.

SM-veckan är öppen för RF:s medlemmar, 71 specialidrottsförbund (SF) vilka representerar upp emot 250 olika idrotter (grenar). Genom SM-veckan vill vi få ett ökat intresset för svenska mästerskapen och samla större och mindre idrotter i ett gemensamt evenemang. Många människor ska kunna ta del av Sveriges bästa idrottsutövare på plats, i media och framför TV:n. SM-veckans ambition är att vara en idrottslig folkfest i värdstaden under en vecka.

Maria Krafft Helgesson, projektledare SM-veckan sommar 2017, 070-516 02 58

smveckan.se