Rekordmånga anmälda till Linnémarschen – Sveriges största vandringsevent 27-28 april i Borås

Linnémarschen – Sveriges största vandringsevent, har aldrig haft så många anmälda i förväg sedan starten för 37 år sedan. Antal anmälda är nu över 1 000 st med besökare från 15 olika länder. Och fler är på väg. Linnémarschen går av stapeln 27-28 april med start och mål Borås Arena.

- Det var förra året som Linnémarschen blev godkänd som medlem i IML Walking Association – en internationell vandringsorganisation med medlemmar och kontakter över hela världen. Medlemskapet genererade i över 700 utländska besökare 2012. I år siktar vi på minst 1 000 utländska besökare, ett mål vi hoppas uppnå då vi ser dagens fina anmälningsstatistik, menar Thomas Krafft marschgeneral Linnémarschen.

Det är långväga gäster som nu fått upp intresset för Borås. Japan, Malaysia och Australien är exempel på detta. Intresset för vandring är stort internationellt, kanske framförallt i Europa där vandringsevent kan dra upp mot 40 000 besökare. Hestra IF, arrangör av Linnémarschen, satsar i samarbete med BoråsBorås AB på ökad synlighet och marknadsföring på IML-marscher i Europa under 2013 – allt för att dra fler långväga gäster till Borås och Linnémarschen 2014.

- Vi ser en stor potential i Linnémarschen kopplat till internationellt marknadsföring av Borås. Redan förra året besökte vi Blankenberg i Belgien och deras IML-vandring – intresset för Sverige och Borås var stort. Det faktum att Linnémarschen är en ny IML- medlem ökar möjligheterna ytterligare för nya besökare till Borås. Därför kommer vi att närvara och synas på flertalet marscher under året i Europa, berättar Frida Nilsson, projektledare BoråsBorås AB.

En av alla anmälda är Kathleen Berg från Australien. Hon har, tillsammans med sina vänner, tränat och planerat för resan till Borås och Sverige sedan Linnémarschen valdes in som ny medlem i IML. Som medlem i IML registreras Linnémarschen i ett internationellt vandringspass där vandrare samlar stämplar från alla marscherna världen över.

- Vi har hört mycket gott om Sverige och Linnémarschen i Borås. Många av våra vandringsvänner från hela världen kommer att vara där för att umgås och förtjäna en stämpel från den nya IML-vandringen i sitt vandringspass. Det krävs att man går minst 21 km två dagar i rad för att bli en ”international walker” och därmed få en stämpel. Att få uppleva naturen och den friska luften på andra sidan jorden känns exotiskt för oss och något som vi verkligen ser fram emot, säger Mrs Berg.

Representerade länder:
Australien
Österrike
Belgien
Tyskland
Italien
Japan
Luxemburg
Malaysia
Holland
Storbritannien

För mer information kontakta gärna: