​Rekorddeltagande på Internationell vandringskongress i Borås under Linnémarschen

I samband med Linnémarschen håller den internationella vandringsorganisationen IML sin årliga kongress i Borås. Kongressen ligger alltid i samband med ett anslutet vandringsevent, men aldrig någonsin tidigare har samtliga 26 länder och representanter för alla anslutna marscher funnits på plats.

- Det är verkligen full pott. Det finns två länder i världen som har två marscher anslutna till IML så de har valt att skicka en representant för landet. I övrigt är samtliga marscher representerade med inte mindre än 80 delegater. Det visar helt klart på att intresset för Borås och Linnémarschen är stort, säger marschgeneralen Jan Hilding.

Intresset visar sig också i antalet anmälda internationella starter som redan är uppe i närmare 950. Något som än så länge endast överträffas av siffrorna från succéåret 2016.

- Ja det är otroligt kul. Rekordet för internationellt deltagande från 2016 kommer vi garanterat att slå. Vi har deltagare från jordens alla hörn och särskilt glädjande är så klart riktigt långväga gäster från bl a Indien, Taiwan, Kina, Japan, Nya Zeeland, Australien, USA, Israel m m. De internationella vandringsgästerna klär sig ofta enligt sitt lands traditioner med hattar, flaggor och annan utstyrsel som gör att de blir ett extra färgstarkt inslag i folkfesten som helhet, fortsätter Hilding.

Linnémarschen är sedan 2012 medlem i den internationella vandringsorganisationen IML. Organisationen kvalitetssäkrar vandringsevent världen över och ställer särskilda krav såväl på arrangemanget som för vilka sträckor som ska uppnås av deltagarna för olika typer av utmärkelser. För att bli en International Walker, och därkrävs att man går minimum 20 km per dag i två dagar.

- Vi är glada att ha så många internationella representanter på plats under IML-kongressen och kommer att göra allt för att skapa optimala förutsättningar för både mötet och deras upplevelse av Borås, säger Anna Lilja, projektledare Borås Convention Bureau.

- Det ser riktigt bra ut med så många internationella deltagare anmälda och med den nu på riktigt antågande svenska våren hoppas och tror jag att boråsare och andra svenskar kommer anmäla sig i en allt raskare takt. Vi kommer som vanligt få möjlighet att visa upp den vackra svenska naturen i vårblom, säger Stina Hallhagen, projektledare Borås TME.

Jan Hilding, marschgeneral Linnémarschen, 070-660 79 33
Stina Hallhagen, projektledare Borås TME, 070-432 75 05