Rekord-GP i Borås jubilerar!

Rekord-GP i Borås jubilerar!

Femårsjubilerande Gina Tricot Grand Prix i Borås 12–16 februari blir den mest penningstinna hopptävlingen i svensk ridsporthistoria*, med 251 000 kronor i finalens förstapris. Alla i den svenska spetshopptruppen på hemmaplan tävlar därför i Borås ridhus nästa vecka.

– Det är underbart att för femte året i rad få ge tillbaka så mycket till svenska ryttare. I år blir den totala prissumman i GP-finalen 516 000 kronor, det är rekordmycket, säger tävlingsledare Helen Hagström.

Därför har hela spetstruppen från svenska hopplandslaget anmält sig, med undantag av skadade Rolf-Göran Bengtsson och i Tyskland bosatte Henrik von Eckermann, vars hästar har ett hårt tävlingsprogram i världscupen. På plats i Borås finns Malin Baryard-Johnsson, Norrköping, Emma Emanuelsson, Lerum, Jens Fredricson, Strömsholm, Peder Fredricson, Vitaby och Douglas Lindelöw, Hörby. Lägg till det att det vimlar av före detta OS-, VM-, EM- och världscupryttare i startfälten – samt många svenska mästare.

Till finalen i Gina Tricot Grand Prix söndag16 februari klockan 15.30 går de 20 bästa ryttarna från fredagens SM-final, som också rids i Borås. Dessutom finns ytterligare ett kval på lördagen, där ytterligare tio ryttare får en finalbiljett.

För mer information:
Helen Hagström, tävlingsledare Gina Tricot Grand Prix, tel 0705-65 64 62

Hemsida: ginatricotborasgrandprix.se

Tidsprogram huvudklasser:
Lördag 15 februari: e m GP-kval
Söndag 16 februari 15.30 GP-final.

Till media: Obligatorisk ackreditering sker till tävlingsledare Helen Hagström senast onsdag 12 februari. I Borås ridhus finns pressrum och uppkoppling samt parkeringsmöjligheter. Tävlingarna webbtevesänds.

* Mest prispengar genom tiderna i en icke-internationell ryttartävling i Sverige.