Publikvänlig citybana klar för SM-veckan i Borås

Publikvänlig citybana klar för SM-veckan i Borås

Nu är det spikat exakt var cyklister samt inlines- och rullskidåkare ska köra sina tävlingar under SM-veckan i Borås. Det blir en kort, intensiv och publikvänlig bana vid Stadsparken och Viskan.

Det har varit mycket att jämka samman innan bansträckningen blivit klar. Först och främst vill förstås idrotten ha en trafiksäker bana som inte innehåller alltför skarp kurvtagning.

Dessutom vill man ha ett jämnt underlag där gatstenen centralt i Borås inte blir aktuell. Nu finns en bana som går helt på asfalt, och där kommunen tar bort ojämnheter som till exempel brunnslock.

Vidare vill SVT ha banan så centralt som möjligt för att få bra bilder med stadsvyer och mycket folk kring banan.

Sista oklarheten gällde en slinga förbi Turistbyrån, men då hade bussarna inte kunnat ta sig fram till Resecentrum medan tävlingen pågick.

- Och när vi uppmanar deltagare och åskådare att åka kollektivt hade det varit ologiskt att stänga knutpunkten för kollektivtrafiken, menar Frida Otterdahl, projektledare för SM-veckan.

Nu går SM-banan längs Sven Eriksonsgatan över Viskan på Söderbro, tar av mot Druvefors, viker sedan in på Kyrkogårdsgatan och går via Wiijndrufsbron åter över Viskan, kör in Nils Jakobsonsgatan och rundar S:t Ansgars griftegård för att komma tillbaka till Sven Eriksonsgatan i rondellen vid hörnet av Stadsparken.

På banan kör cykel, inlines och rullskidor sina SM under fredagen och lördagen i SM-veckan, 4 och 5 juli.

Dessutom kommer ultralöpning – som inte har SM-status, men deltar under veckan – att använda banan för sin tävling. Det blir ett försvarligt antal varv för ultralöparna under tävlingstiden från lördag middag till söndag middag.

Frida Otterdahl, 0709-22 02 88