Program för Sommartorsdagarna® 2015

Program för Sommartorsdagarna® 2015

Trots 26 år på nacken presenterar Sommartorsdagarna® i år sju stycken akter som aldrig tidigare stått på Sommartorsdagarnas scen! Programmet är en härlig blandning mellan melodifestival, svensk hip-hop och starka kvinnliga artister. ”Nytt på Sommartorsdagarnas scen” var ett ledord i årets bokningsarbete som en motvikt till förra årets 25-årsjubiluem.

Huvudartister - Sommartorsdagarna® 2015

19.00 Lokala förband – program släpps 22 april
20.00 Svensktoppen nästa – Sveriges Radio P4 Sjuhärad
21.00 Huvudartist
22.00 Torsdagsallén på Hemgården – musik av unga för unga - band släpps senare i vår
24.00 Huvudartist på Grands Nattklubb

Arrangör
Det är staden och näringslivet som gemensam bjuder på Sommartorsdagarna® i Borås. Sommartorsdagarna® startades 1989 och har sedan dess arrangerats av centrumbolaget Borås City. Sedan 2010 är det kommunala destinationsbolaget BoråsBorås TME AB medfinansiärer.

Anna Liljenby, cityledare/ansvarig arrangör, Borås City, 0705-417889
Helena Alcenius, vd BoråsBorås TME AB, 0705-417889

Mer om huvudartisterna - Sommartorsdagarna® 2015

25 juni Norlie & KKV
Under 2010-talets början invaderade Norlie & KKV topplistorna med en rad hitsinglar och skapade en nisch för sig själva med sitt eget sound byggt på rap-verser, smittsamma melodiösa pop-refränger och ärliga texter. Med sin första singel ”När jag går ner” tog de sig direkt in på svensk radio och Spotify´s topplistor, låten tilldelades dubbel platina status när försäljning och streams summerades.

Under 2012 släppte de sina till dags dato största singlar ”Tröjan du hatar” och ”Där jag hänger min hatt”. ”Hatten” blev den stora sommarhitten samma år och duon gjorde flera TV-framträdanden, bl.a på SVTs “Allsång på Skansen”. I januari 2013 krönte de sitt fantastiska år 2012 och vann ”Årets Nykomling” i P3 Guld. I augusti 2013 släpptes duons debutalbum ”Snart”, innehållande förutom tidigare nämnda låtar, platinasinglarna ”Faller” och ”Nej”. Nu 2015 är de tillbaka med nya singeln "Ingen annan rör mig som du”.

2 juli Hasse Andersson
Efter en lång karriär som vigts till den egna musiken, Tv-programmet Hasses Lada, barnskådespeleri och nu senast Melodifestivalen kommer hans 21a album, det första på tre år. I Melodifestivalen var han den som fick tredje mest röster av folket och landade till slut på en fjärdeplats. Många av oss trallar redan på “Guld och gröna skogar” och vem vill inte “ta med sig hunden in i himlen”?

9 juli Linda Pira
Med The Salazar Brothers och Redline i ryggen tar hon den svenska hiphopen till nya jaktmarker, där hon fäller allt vilt med sina rim. Hennes debut-EP Matriarken (2013) hyllades av en enig kritikerkår och hon kammade hem tre Grammis-nomineringar på 2014 års gala – för Årets nykomling, Årets artist och Årets Hiphop/soul. Sedan dess har segertåget bara fortsatt. Om inte Grammis-nomineringarna sa nog, så gjorde 2015 års P3 Guld-gala sannerligen det. Med sin "Knäpper mina fingrar (remix)"tog Linda Pira hem Årets Låt – och även den ärofyllda titeln som Årets hiphop/soul. Linda Pira syntes också i TV4-satsningen ”Lyckliga gatan”, där hon tolkade Mats Paulsons klassiker ”Visa vid vindens ängar”. Inte nog med det med Linda Pira i spetsen gick hyllade och utsålda hiphopkonserten Ladies First av stapeln på Dramaten, med fokus på en ny våg av kvinnliga rappare.

16 juli Eric Saade
Eric Saade slog igenom i Melodifestivalen 2010 med låten ”Manboy” och tog året därpå hem hela tävlingen med ”Popular”. Han följde upp succén med en tredjeplats i Eurovision Song Contest och släppte skivorna ”Saade Vol 1 & 2”, som snabbt nådde platinastatus och med över 120 000 sålda plattor gjorde det honom till 2011 års bäst säljande artist i Sverige. Sommaren 2013 gjorde han den officiella låten för UEFA Women’s Euro 2013 – ”Winning Ground”. Under 2014 har han laddat batterierna för att satsa allt på Melodifestival och sommarturné! I årets Melodifestival vann han överlägset folkets röster i första delfinalen och slutade sedan på en hedrande femteplats med ”Sting”.

23 juli Beatrice Eli
Nominerad till ”Årets Pop” och ”Årets nykomling” på både Grammis och P3 Guld. Vinnare av ”Årets pop” på P3-guld. Det här verkar vara Beatrice Elis år. 2014 släppte hon sitt första album ”Die another day” och i år kom EPn ”Trust issuses”. De flesta har nog hört hennes singel ”Girls” snurra ett antal gånger på radion.

30 juli Elin Ruth
Elin Ruth har varit med om en minst sagt händelserik resa sedan hon, som Elin Sigvardsson, släppte sitt Lars Winnerbäck-producerade debutalbum Saturday Light Naive, bara 21 år gammal. Hösten 2014 kom hennes sjätte album, Here Comes the Storm. Ett album där hennes kärlek till soul och blues för första gången blommar ut på allvar. Musiken har haft drag av folkrock, pop, ballader, country, artpop och soul. Ibland har den varit sparsmakad och återhållen, andra gånger intensivt dramatisk. Here Comes the Storm är det tredje albumet på Elins eget skivbolag, Divers Avenue Music. På sitt album bidrar fler svenska artister: Cookies n’ Beans, Melissa Horn, Ane Brun, Jennie Abrahamson, Linnea Olsson, Anders Lewén och Sven Zetterberg.

6 aug Ola Salo
Efter över 10 år som frontfigur i ett av Sveriges absolut största band; The Ark, stundande en karriär som Jesus i musikalen Jesus Christ Superstar. Han är en superstjärna i sig själv och är nu högaktuell efter höstens ”Så mycket bättre”. Det är dags för Ola Sals solokarriär! I januari släpptes han första egna singel ”Go on” och under mars kom singel ”How I Kill” från det kommande albumet som släpps i vår. Ola Salo står stadigt på egna ben och ger sig ut på en stor turné i sommar!

Mer om dansbanden - Sommartorsdagarna® 2015

Tribond
Tribond är ett glatt gäng rutinerade musiker med mångårigt turnerande och stor erfarenhet av branschen. De har en bred repertoar och spelar allt från dansband, tuffare covers och t.o.m någon gammaldans. Viktigt för Tribond är att det är dansbart.

Framed
Ett band som älskar när det svänger! Målet är att det skall vara dansant och att ingen skall sitta still. Framed spelar 100% live och använder inget förinspelat material.

Bengt Hennings
Bengt Hennings gjorde stor succé när de medverkade i den första omgången av Dansbandskampen. Deras version av ”I was made for loving you”, är redan kultklassad. Sedan dess har bandet haft sin turnékalender fullspikad och var de än kommer så drar de stor publik.

Bengt Hennings har också visat sin popularitet på andra sätt – bandets blåsare blev ”Guldklave”-vinnare vid dansbandsveckan i Malung 2008 och Kjell var nominerad som bästa sångare året därpå. Dessutom gick filmen ”Får jag lov till den sista dansen” på bio under våren 2008 och det satte bandet ytterligare på kartan.

Bengt Hennings består av Kjell Malmborg, sång – gitarr, Mats Grönberg, klav – sång, Roland Ask, sax – gitarr – sång, Peter Mjörnestrand, bas – sång och Robert Muhrer, trummor – sång – sax.

Casanovas
Casanovas bildades 1989 på en fritidsgård i Vadstena. 1998 blev dem Svenska Dansbandsmästare på Kolsnäsudden i Sunne. De släppte sin första fullängdare "I varje del av mitt hjärta" 2000 på Mariann Grammofon, som blev mycket kritikerrosad. Som producent stod schlagerkungen Henrik Sethsson.Under dessa år har Casanovas haft, inte mindre än 9 låtar på Svensktoppen, medverkat i "Bingolotto" två gånger, "Nyhetsmorgon", "Outsiders" (Kanal 5, 2006), "Äntligen Hitech" (TV4, 2006) och "Du är vad du äter" (TV3, 2007). Dessutom har dem även framfört ett antal liveframträdande i radio, både i Sverige och Norden.

2012 släppte bandet sitt tredje fullalbum ”Livet börjar nu”, albumet får inte mindre än 2 svenktoppstester. Skivan nomineras dessutom till de prestigefulla priset Swedish Independent Label. Senaste skivan "Sommar i Sveige" kom 2013. Idag består bandet av:Henrik Sethsson (sång och keyboard), Jimmy Lindberg (gitarr), Stefan Ryding (bas), Hans Plahn (trummor)

Scotts
Bandet Scotts har funnits i snart 25 år men hade sitt stora genomslag i Dansbandskampen 2008 och Melodifestivalen 2009 med låten "Jag tror på oss" som tog sig till Andra chansen. Efter dessa framgångar har åtskilliga tv-program avverkats. Scotts debutplatta såldes i 60.000 exemplar i norden, därefter samlingsplattor i samarbete med expressen som sålt i 130.000 ex, näst bäst efter Lasse Stefanz. Totalt har bandet gjort 3 plattor. November 2014 var det dags igen för skivsläpp, denna gång med enbart nyskrivet material.

Voize
Startades 2011 och har på kort tid nått stora framgångar. Bandet består av fyra killar med stor rutin från branschen. De är idag ett av de dansband som ökar mest i popularitet i Sverige. Våren 2013 tävlade man i Bingolottos Dansbandskamp och svenska folket röstade fram bandet hela vägen till final. I oktober 2013 släppte Voize sitt första album, "Du lärde mig älska". Plattan fick fina recensioner av både recensenter och publik runt om i landet och tog sig som enda dansbandsalbum in på Svenska Albumlistan. Under 2012 och 2013 turnerade man med Diggilooturnén och den breda allmänheten började få upp ögonen för bandet. Voize står för hög kvalitet, dansbarhet och ett härligt ös. Musiken präglas av en mycket dansant repertoar och glädje. Bandet består av Magnus Meinert Per-Erik ”Lillen” Tagesson Fredrik Grönvall Jianis Xouri

Date
Gruppen bildades 1993 under namnet Släktingarna. Namnet Date togs inte förrän 1997 då bandet deltog i TV-programmet Sikta mot stjärnorna. Där imiterade de pojkbandet Take That med låten Back for Good. Två gånger har de medverkat i Dansbandskampen och 2009 tog de sig till final. Bandet har även medverkat i Melodifestivalen tre gånger. De två första gångerna var Johan Fransson frontsångare och den tredje gången med Patrik Rasmussen vid mikrofonen.