Organisationen tar hjälp av Boråsaren för att erbjuda boende under SM-veckan

Organisationen tar hjälp av Boråsaren för att erbjuda boende under SM-veckan

Sommaren 2017 arrangerar Borås återigen SM-veckan sommar. Med rekordstort intresse gällande deltagande idrotter* rustar nu också staden för att ta emot alla gäster på bästa sätt.

När Borås arrangerade SM-veckan 2014 gästades staden av drygt 7.000 tävlingsdeltagare, ytterligare 1.000 medföljande och lockade ca 50.000 åskådare (varav 20.000 var tillresande/turister).

- Siffrorna belyser SM-veckan som den var 2014, med 41 idrotter. Nu ser vi fram emot en sommarvecka med upp emot 55 idrotter och vi räknar med att ökningen även avspeglar sig i behovet av boende för gäster i staden, säger Anna Lilja, logiansvarig SM-veckan Borås.

En tät kontakt med boendeanläggningar och ett samlat system för bokningar ska underlätta hanteringen och ge bättre överblick för besökaren.

- Det handlar om att dammsuga Borås på rum till en början, och sedan paketera det på ett överskådligt sätt för besökaren. Under O-Ringen sommaren 2015 nyttjades en tjänst för uthyrning av privatboenden, sommar- och klubbstugor m m och det fungerade väldigt bra. Genom tjänsten erbjuds såväl uthyraren som gästen färdiga avtal, säkra betalningar och försäkring.

- På det viset kommer vi kunna erbjuda ett komplement till de kommersiella boendealternativen som redan till stor del är fullbokade och fler kan bo närmare staden och tävlingsarenorna, fortsätter Anna.

Organisationen uppmanar Boråsare och föreningar som vill hyra ut att registrera sina objekt snarast.

- Det går fint att registrera uthyrningsobjekt redan nu via länken. Ju tidigare man är ute, desto bättre för alla parter. Registreringen sker genom enkla webbformulär och vår partner hanterar mestadelen av all administration kring bokningarna, avslutar Anna.

Registrera uthyrningsobjekt på smveckansverige.se

* när anmälningstiden för idrotterna gick ut hade 55 idrotter anmält intresse, länk till separat pressmeddelande.

Anna Lilja, logiansvarig SM-veckan Borås 2017, 0734-32 75 06