O-Ringenskolan lär Boråsregionen att orientera

O-Ringenskolan lär Boråsregionen att orientera

Inför O-Ringen i Borås sommaren 2015 gör nu funktionärsföreningarna en storsatsning kring att locka fler till sporten och engagera nybörjare i sommarens tävlingar. Vid dryga tiotalet tillfällen under vår och försommar erbjuds prova på och utbildning runt om i Boråsregionen.

- Jag hoppas och tror att aktiviteterna ska locka många. Vi har märkt ett otroligt intresse kring hittaut.nu i Borås och många medier har skrivit om orientering som en hetare sport än någonsin. Orientering ligger i tiden och med sommarens O-Ringen i Borås i antågande är det här ett ypperligt tillfälle för föreningarna att visa upp sin verksamhet och sporten, säger Maria Krafft Helgesson, generalsekreterare för O-Ringen Borås 2015.

O-Ringenskolan sker på olika platser för att göra tillgängligheten så stor som möjligt. Samtliga tillfällen är kostnadsfria, deltagarna erbjuds låna och gå igenom; karta, kompass och stämplingspinne (sportident) samt möjlighet att gå/springa en enklare bana med start mellan 17.00-19.00.

- Vi tror starkt på det här sättet att engagera boende i regionen, både kring sporten och kring evenemanget O-Ringen i sommar. Ju fler som deltar och/eller får upp ögonen och besöker etapperna, kringevenemangen och O-Ringenstaden, desto roligare blir upplevelsen och helheten kring O-Ringen, säger Stina Hallhagen, projektledare BoråsBorås TME AB.

O-Ringenskolan startar i Kinna i början av maj och drar sedan genom Boråsregionen med dryga 10-talet tillfällen fram till slutet av juni. O-Ringenskolan kommer också vid några tillfällen besöka större företag i regionen för att erbjuda utbildning till företagens anställda.

- Vi fokuserar också i större utsträckning på hittaut.nu-släppen i år och erbjuder O-Ringenskola även i samband med kartsläppen. De stora flertalet som är aktiva kring hittaut.nu är i dagsläget inte knutna till orienteringssporten i övrigt, men likheterna är många så vi hoppas hitta fler som vill ta steget vidare och prova på att testa orientering fullt ut, fortsätter Maria Krafft Helgesson.

Samtliga tillfällen kring O-Ringenskolan med mer information presenteras på orienteringboras.se

Maria Krafft Helgesson, generalsekreterare O-Ringen Borås 2015, 0705-16 02 58
Stina Hallhagen, projektledare BoråsBorås TME AB, 0734-15 36 59