O-Ringen tar del av Boråsklassikern

O-Ringen tar del av Boråsklassikern

2015 kompletteras Boråsklassikern med en bonusdisciplin när O-Ringens open banor blir en ny del. Skidor, vandring, cykel, simning, löpning och nu också orientering ska stärka intresset för såväl O-Ringen, sporten orientering och klassikern.

- Det här känns som ett ypperligt tillfälle att ta vara på folkhälsoperspektivet och engagera staden i O-Ringen på ett utökat sätt. Orientering ligger i tiden, men ofta är kanske tröskeln för att prova under riktiga förutsättningar för hög. Vi ser mycket positivt på det här samarbetet och hoppas att det kan locka många att prova en ny sport, säger Tommy Jingfors, förvaltningschef Fritids- och folkhälsoförvaltningen, Borås Stad.

Förutsättningarna för Boråsklassikern behålls intakta, utav de fem traditionella disciplinerna måste fyra genomföras inom ett år från första start för att erhålla klassikern. O-Ringenbanorna ersätter således inte någon annan del eller idrott, utan blir mer som en bonus för den som vill prova något nytt och ha något av en extra utmaning.

- Det känns både bra och utvecklande. Boråsklassikern kommer att synas och uppmärksammas på ett utökat sätt under det här året och kanske kan vi hitta liknande samarbetsformer med kommande större idrottsevenemang med tiden för att erbjuda bonusdelar i klassikern, säger Hans Johansson, ordförande i den ideella föreningen Boråsklassikern.

Samtliga tävlingsdagar under O-Ringen (18-24 juli) kommer att erbjuda s k openbanor som inte kräver någon föranmälan och finns i olika svårighetsgrader och banlängder. Vid varje tävlingsarena kommer också en kortare utbildning/introduktion att hållas för den som känner sig osäker.

- Tanken är att alla ska kunna springa en openbana, oavsett förkunskaper, ålder och fysik. Det krävs ingen föranmälan utan man anmäler sig, betalar på plats och kan hyra kompass och stämplingsutrustning om man vill. Det blir ett perfekt tillfälle för boråsare och andra icke-orienterare att uppleva O-Ringen på riktigt och prova på sporten, säger generalskreterare för O-Ringen 2015 Maria Krafft Helgesson.

- Vi kommer jobba hårt för att få med boråsaren så mycket som möjligt under O-Ringen. Orientering är ju traditionellt ingen stor publiksport utanför de som redan är initierade, men O-Ringen handlar lika mycket om en folkfest i staden. Det kommer hända massor som alla kan del av och att vi har både O-Ringenstaden och tre av tävlingsarenorna så centralt är helt unikt. Det ökar tillgängligheten och minskar trösklarna avsevärt för att få med befolkningen i staden, säger Stina Hallhagen, projektledare BoråsBorås TME AB.

Boråsklassikern 2015

• 22 februari Ymerloppet/Klassikerskidan
  • 25-26 april Linnémarschen
  • 17 maj Viaredssjön runt