Nya parkeringsvärdar i Borås

Nu går Borås kommuns Parkerings AB in i en ny tid av värdskap. Efter utbildning inom både ”Det goda värdskapet” och turistinformation kommer stadens parkeringsvakter numera att vara behjälpliga med mer än bara var och hur du ska parkera. Nu i egenskap av parkeringsvärdar.

– Vi har sett en möjlighet att utvecklas mer inom kundservice och när den fysiska turistbyrån stängde i våras blev det ett naturligt sätt för oss att bli värdar på stan, berättar Birgitta Neugebauer som är VD på Borås kommuns Parkerings AB.

En parkeringsvakt har till uppgift att skapa en bättre trafikmiljö genom att främja trafiksäkerhet, framkomlighet och tillgänglighet. De hjälper till med frågor kring trafikregler, vad som gäller kring parkering, var du kan parkera, hur länge och till vilket pris samt hur du kan betala med olika digitala betalningsalternativ, som de alltid har gjort.

Men utöver att informera om var du bäst parkerar och hur du enkelt och smidigt betalar är parkeringsvakterna nu förberedda på mer än så. I egenskap av parkeringsvärdar kan de även tipsa om roliga saker att göra i Borås, och mycket annat.

– Borås kommuns Parkerings AB är verkligen i framkant med sitt arbete och genom vårt samarbete skapas ytterligare en kanal och förlängd arm för besöksservice säger Helena Alcenius, VD på Borås TME.

– Vi har lagt till oss kunskaper om stadens utbud och får löpande uppdateringar som vi gärna delar med oss av, såväl till boråsare som tillresta turister, säger Carina Dukai, avdelningschef på Borås kommuns Parkerings AB.

I samarbete med Nordiska Textilakademin har Borås kommuns Parkerings AB även tagit fram västar som nu blir en tydlig och synlig symbol för nya värdskapet.

Birgitta Neugebauer , VD på Borås kommuns Parkerings AB
www.parkeringboras.se