Nordisk kongress för utbildning av biomedicinska analytiker till Borås

Nordisk kongress för utbildning av biomedicinska analytiker till Borås

Nordisk Medisinsk Laboratoriegruppe (NML) kommer att förlägga sin kongress i Borås på Quality Hotel Grand nästa år. NML-kongressen är den största för biomedicinska analytiker i Norden och arrangeras vartannat år i det land som innehar sekretariatet för tillfället.

Under dagarna erbjuds de cirka 100 deltagarna ett gediget program samt en middag med underhållning.

Under 2017-2019 ligger sekretariatet i Sverige, där IBL och Vårdförbundet arbetar tillsammans med de internationella frågorna. Gabriella Lillsunde Larsson, universitetslektor på Örebro Universitet med förenad anställning vid region Örebro län, är ordförande för den gemensamma internationella kommittén.

- Denna gång har vi valt att ordna en riktad kongress som handlar om utbildning av biomedicinska analytiker säger Gabriella Lillsunde Larsson. Det preliminära temat för konferensen är framtidens utbildning samt rekrytering av studenter.

- Jag är väldigt glad över att vi får välkomna en nordisk kongress till Borås och de möjligheter det innebär att visa vår stad för både nationella och nordiska deltagare. Jag är också stolt över att Borås är en attraktiv kongresstad för personer utanför vår region då den arrangerande värden i detta fall inte är yrkesverksam i Borås säger Anna Lilja på Borås Convention Bureau.

Institutet för biomedicinsk laboratorievetenskap, IBL, är biomedicinska analytikers yrkesorganisation. IBL arbetar för att stärka professionen genom att stödja och utveckla kunskap och kompetens hos landets biomedicinska analytiker. IBL och Vårdförbundet bildar tillsammans med de övriga nordiska länderna nätverket Nordisk Medisinsk Laboratoriegruppe, NML, där medlemmarna är de nordiska professionsorganisationerna.

Läs mer om IBL och NML på ibl-inst.se

Anna Lilja, Borås Convention Bureau, 0734-32 75 06
Gabriella Lillsunde Larsson, Universitetslektor i biomedicinsk laboratorievetenskap, Institutionen för hälsovetenskaper på Örebro universitet, 019- 30 39 36