Nedbrytningsbar medalj till Kretsloppet

Nedbrytningsbar medalj till Kretsloppet

Årets löparfest Kretsloppet går av stapeln den 19 september i Borås. I år har företaget Rudholm & Haak tagit fram en medalj som till 100 procent är biologiskt nedbrytningsbar till loppet. Med Kretsloppets starka miljöprofilering är detta en nyhet och detalj som organisationen sökt efter.

På Rudholm & Haak AB arbetar man med att ta fram, utveckla och sälja tillbehör till textilindustrin.

- Fler och fler inom textilindustrin frågar efter nedbrytningsbara produkter. Här ligger vi långt framme och när jag kontaktades av Kretsloppets Tommy Andersson kom tanken om en nedbrytningsbar medalj, säger Jonas Haglund som är ekonomi- och IT-chef vid Rudholm Group Holding AB.

Tillsammans med ett tyskt företag har Boråsföretaget tagit fram medaljen som alla Kretsloppsdeltagare kommer att få.

- Vi har producerat en tidlös medalj men kommer att förse den med band som kommer att skilja sig i färg och design beroende på vilken bana eller gren man väljer. Det här bandet kommer också att märkas med årtal så att man kan hålla ordning på sina framtida Kretsloppsmedaljer, berättar Jonas Haglund när han visar den helt nya medaljen.

Fakta om medaljen:
Materialet i medaljen är 100 procent biologiskt nedbrytningsbart. Kvalitet och styrka kan jämföras med plastmaterial som till exempel ABS (en form av nylon).

Beroende på vilka recept man använder vid framställningen av medaljen så innehåller medaljen biologiska ämnen såsom lignin, cellolusa, stärkelse, organiska tillsatser, harts och övriga naturliga fibrer. Framställningen kräver mindre utsläpp av koldioxid än andra plaster som vanligtvis är baserade på råolja.

Producent av medaljen är: Jonas Haglund, Rudholm & Haak och Joakim Engen, Bamatex

Kretsloppet i Borås lördag 19 september 2015
Kretsloppet i Borås ägs och arrangeras av Korpen Borås och IK Ymer. Alltsedan starten för sju år sedan är Kretsloppet en löparfest med en stark miljöprofil där kretsloppstanken, kretsloppsarbetet står i fokus och miljöarbetet i Borås lyfts fram. Kretsloppet i Borås är miljöcertificerat av organisationen "Håll Sverige rent".

Årets Löparfest, den sjunde i ordningen förväntas samla över 7000 deltagare och en publik på ca 30 000 i och runt tävlingscentrum i Borås city. Inför året införs en ny sträcka "21 km", och därmed är Kretsloppet Sveriges mest kompletta löparevent. Det finns ett Kretslopp för alla! 400 m t.o.m. 6 år, 2 km 7 - 12 år, 5 km från 11 år, 5/10 km gång/stavgång från 11 år, 10 km från 13 år och årets nyhet 21 km från 15 år.

- Tommy Andersson, Kretsloppet i Borås, 070-823 04 20