Foto: CC-BY 2.0 Teunie van Hernen

Nationell konferens Sverige mot Narkotika till Borås

ECAD-Sverige anordnar årligen konferensen Sverige mot Narkotika. Mötet lockar ca 250 personer och kommer nästa år att hållas i Borås den 27-28 maj.

Konferensen är en manifestation mot narkotika och en träffpunkt för alla som är engagerade i narkotikafrågan. Kommunalanställda inom drog- och brottsförebyggande arbete, vård och behandling, anställda inom rättsväsendet, representanter från frivilligrörelserna samt den breda allmänheten är välkomna att delta.

- Vi är glada att få hälsa Sverige mot narkotika välkomna till Borås och att Borås Stads Fritid- och folkhälsoförvaltning tar på sig arrangörsrollen. Förutom de inbjudna mötesdeltagarna arbetar vi för att fler i Borås ska få ta del av konferensen och därmed sprida kunskapen lokalt i vår stad, säger Anna Lilja, projektledare på Borås Convention Bureau.

European Cities Against Drugs (ECAD) bildades 1994 på initiativ av Stockholms stad som en reaktion mot de krafter som med staden Frankfurt i spetsen dragit igång en rörelse för legalisering av narkotika. En resolution antogs som grund för det fortsatta arbetet och som stöd för FN:s konventioner och resolutioner mot narkotikamissbruket. ECAD har i dag 251 medlemsstäder i 30 länder i Europa. I Sverige har 37 kommuner undertecknat Stockholmsresolutionen och därmed blivit medlemmar i ECAD.

- Vi fick förfrågan om att arrangera konferensen tack vare vårt medlemskap i ECAD. Vi ser det som en möjlighet att uppmärksamma stadens folkhälsoarbete och arbete mot narkotika. Det är även viktigt att kommunicera att Borås tar ställning mot de krafter i samhället som verkar för en legalisering, säger Emelie Risbeck, utvecklingsledare på Fritids- och folkhälsoförvaltningen.

Läs mer om ECAD på ecad.net

För mer information:

Emelie Risbeck