Modefesten FashionDAYS fortsätter att växa

Modefesten FashionDAYS fortsätter att växa

För femte året i rad blommar staden ut i en textil- och modefylld helg full av nytänk, inspiration och morgondagens mode. Som vanligt siktar man på en stor blandning av olika målgrupper vilket ger en givande mix av både slutkonsumenter och branschfolk.

FashionDAYS hålls helgen 25-27 oktober och arrangeras av Marketplace Borås. Bland mycket annat innehåller helgen tävlingen ”Show Up Fashion Award”,  en konferens inriktad på hållbarhet och CSR (corporate social responsibility) samt modevisningar, föreläsningar och mingel.

– Borås är en fantastisk stad att arrangerade ett sådant här evenemang i, vi har både entreprenörskap och öppenhet. Sedan är det också ett ledande textilt modecentrum både historiskt sett och i nuläget. Just att all kompetens finns här i form av företag, utbildningar och människor gör det till en ultimat plats, säger Sebastian Kjersén som är grundare, projektledare och kreativt ansvarig för FashionDAYS.

Under helgen arrangeras även mycket kringliggande aktiviteter över hela staden. Kaféer, butiker och skolor hjälps alla åt för att skapa det som arrangörerna vill kalla ” en folkfest i modets tecken”.

– Nytt för i år är en stor satsning på information genom digitala kanaler. Vi har tagit fram en ny webbplats och en app som skall göra det smidigare att kunna följa allt som händer via kart- och pushfunktioner. Det skall vara enkelt att se vad som händer och vart det händer.

Men FashionDAYS släpper för den sakens skull inte sitt populära magasin som ökar markant i upplaga tack vara ett samarbete med Borås Tidning. I år går magasinet ut till 110.000 läsare, att jämföra med förra årets upplaga på numera blygsamma 10.000 exemplar.

– En annan nyhet är vår VIP-möjlighet där man via webben kan anmäla sig och på så sätt få förhandsinformation om allting, det är något vi rekommenderas starkt!

En sak som slutligen också rekommenderas är den konferens om hållbarhet som kommer äga rum. Genom att samla FashionDAYS klassiska mix av studenter, konsumenter, entreprenörer och kreatörer hoppas man skapa en debatt som håller i sig långt längre än helgen 25-27 oktober. En helg man alltså inte får missa.

Kontaktperson: Sebastian Kjersén (grundare FashionDAYS), 0702-02 84 68