Miljoner till Borås under våren

Miljoner till Borås under våren

Det bubblar i Borås. Människor från när och fjärran möts på kongresser i vår stad. Här diskuteras livräddning, konsumentfrågor, sjukvårdsfrågor och också inom olika forskarämnen. Ovärderlig kunskap och näring till staden.

Sammantaget är det tolv organisationer som valt att förlägga sin kongress i Borås under våren. Totalt har ca 1600 personer besökt staden för att diskutera olika sakfrågor. En del så nöjda att de valt att återkomma till vår stad. Exempel på detta är Svenska Livräddningssällskapet som på bara något år valt att återkomma med sitt nationella årsmöte.

Varje kongressdeltagare spenderar ca 3500kr* per dygn i Borås på logi, lokala transporter, shopping, restaurangbesök och deltagaravgifter. Totalt har deltagarna som besökt vårens kongresser spenderat drygt 5 miljoner kronor under besöken i Borås. (Observeras skall att detta är de kongresser Borås Convention Bureau på ett eller annat sätt varit delaktiga i, det förekommer en mängd kongresser i vår stad som vi inte är del i).

- Värdet på en kongress är många. Dels genererar det viktig näring till våra lokala företag men inte minst överför det kunskap till våra verksamheter där fler ges en möjlighet att medverka när en kongress förläggs i vår stad. Därtill hjälper kongresser till att attrahera talanger, investerare och företag, framhåller Erik Johnson, projektledare på Borås Convention Bureau.

Ett annat exempel på en kongress som förlagts till Borås är Prehospenkonferensen. Forskning och utveckling av prehospital akutsjukvård har funnits länge i Borås och PreHospen är en av landets ledande prehospitala forskningscentrum och därmed en anledning till att den förlades till Borås.

- Intresset av att förlägga kongresser till Borås ökar. Kombinationen av närhet till internationell flygplats, spännande möteslokaler, stadens goda värdskap, engagerade och ledande lokala verksamheter inom högskola, sjukhus, kommun och föreningar bidrar alla till det ökade intresset, säger Maria Landin verksamhetschef på BoråsBorås.

Nedan kongresser har arrangerats under våren 2016 (som Borås Convention Bureau varit delaktiga i):

Grön Ungdoms riksårsmöte12-14 Februari160 deltagare
PreHospen konferens10-11 Mars230 deltagare
Lean Forum Healthcare16-17 Mars200 deltagare
Healthy Cities årsmöte15-16 Mars60 deltagare
RFSL Ungdomskongress18-20 Mars70 deltagare
Nordic Urban Laboratory5-7 April150 deltagare
Svenskt Barnsmärtsymposium14-15 April160 deltagare
EUFOU nätverksträff17-18 Maj80 deltagare
IPA Vårmöte och kongress20-22 Maj60 deltagare
SKNT årsmöte25-27 Maj150 deltagare
Konsumentdagarna24-26 Maj190 deltagare
Svenska Livräddningssällskapets årsmöte27-29 Maj80 deltagare
Nationell Nätverkskonferens för distriktssköterskelärare2 Juni30 deltagare

* Genomsnittlig spendering för en nationell kongressdeltagare per övernattning enligt Swedish Network of Convention Bureaus (SNCVB).

Läs mer i SNCVBs kongressrapport

Läs mer om oss på: boras.com/kongress

För mer information:
Erik Johnson, Projektledare Borås Convention Bureau, 0768-88 32 98