Lokalt Inside out under No Limit Street Art Borås

Lokalt Inside out under No Limit Street Art Borås

Inside out är ett globalt gatukonstprojekt som initierats av den franske konstnären JR. Genom projektet blir den mänskliga identiteten transformerad till konst. Kraftigt förenklat, stora fotografier av människor samlas till en gigantisk mosaik av bilder i det offentliga rummet.

Evenemanget i Borås är en s k ”group action” – en specifik lokal händelse, fristående men godkänd av Inside Out-projektet. Människor i och från Borås fotograferas och under No Limit monteras fotografierna till en mosaik någonstans i staden under parollen ”We see you”.

- Inside out är otroligt spännande projekt med ett viktigt budskap som fått stor spridning globalt. Vi är väldigt glada att kunna inkludera en lokal variant under No Limit. Det skapar en symbios mellan den lokala förankringen och engagemanget tillsammans med den internationella street art scenen på ett väldigt positivt sätt, säger Stina Hallhagen, projektledare No Limit Street Art.

Fotograferingen kommer att ske under Norrbydagen, i dag den 12 juni mellan kl 13.00-20.00 då alla som vill vara med är varmt välkomna till Dalbogatan på Norrby. De som fotograferas erbjuds också att medverka vid monteringen av det gigantiska fotoverket i anslutning till No Limit 3-6 september.

- Genom "We see you" vill vi skapa ett konstverk tillsammans med boråsarna, ett konstverk där det är vi, invånarna i den här staden, som står i fokus. Genom människornas berättelser synliggör vi varandra. Ungefär var fjärde Boråsare har föräldrar eller är själva födda i ett annat land, det är erfarenheter som inte synliggörs tillräckligt idag. Vi vill spräcka myten att man måste ha textilarbetare och knallar i släkten för att få kalla sig en riktig boråsare, säger Elin Stavåsen Brokvist, ansvarig för "We see you".

No Limit är en street art festival som bjuder in konstnärer från hela världen att delta i förvandlingen av det offentliga rummet och skapa ett gigantiskt utomhusgalleri. Festivalen innehåller alla typer av gatukonst, från muralmålningar till skulpturer och installationer. No Limit såg dagens ljus första gången i september 2014. 2015 gör vi det igen. Varmt välkommen till Borås 3-6 september 2015.

Mer information om No Limit:
nolimitboras.com

Stina Hallhagen, projektledare, 0734-15 36 59
Shai Dahan, konstnärlig ledare, 072-174 85 85

Mer information om "We see you"
Elin Stavåsen Brokvist, ansvarig "We see you", 0761-65 61 50

Mer information om Inside Out
insideoutproject.net

ABOUT THE INSIDE OUT PROJECT Inside Out is a large-scale participatory art project that transforms messages of personal identity into pieces of artistic work. Everyone is challenged to use black and white photographic portraits to discover, reveal and share the untold stories and images of people around the world. These digitally uploaded images are made into posters and sent back to the projectʼs co-creators, for them to exhibit in their own communities. Posters can be placed anywhere, from a solitary image in an office window, to a wall of an abandoned building, or in a full stadium. These exhibitions will be documented, archived and be made available online at http://www.insideoutproject.net/. The INSIDE OUT project is a creation of the artist JR, recipient of the 2011 TED Prize (watch JR's TED talk here).

ABOUT THE TED PRIZE The TED Prize is awarded annually to an exceptional individual who receives $1,000,000 and the TED community’s resources and expertise to spark global change. The award offers support to build a project's core infrastructure quickly - so that others can add their own collaborative action. The first TED Prize was awarded in 2005, born out of the TED Conference and a vision by the world's leading entrepreneurs, innovators, and entertainers to change the world - one Wish at a time. What began as an unparalleled experiment to leverage the resources of the TED Community to spur global change has evolved into one of the most prestigious prizes. A TED Prize winner is a rare and powerful combination of someone who knows how to capture the imaginations and make a measurable impact, a visionary and a pragmatist, a dreamer and a doer. From Bono’s the ONE Campaign (’05 recipient) to Jamie Oliver’s Food Revolution (’10 recipient) and JR’s Inside Out Project (’11 recipient), the TED Prize has helped to combat poverty, take on religious intolerance, improve global health, tackle child obesity, advance education, and inspire art around the world. For more information on the TED Prize, visit www.ted.com/prize