Pressmeddelande 2011-10-13 - Hestra IF Linnémarschen, BoråsBorås AB, Borås Stad

Linnémarschen är nu officiell medlem i IML Walking Association
I dag, torsdagen den 13 oktober kl 14:45, röstades Linnémarschen in som en officiell medlem i IML Walking Association under organisationens årsmöte i Barcelona. Det är endast ett vandringevenemang per nation som tillåts bli medlem i IML.

Senast en vandring blev invald var 2009 då Yatsushiro City i Japan blev organisationens 25:e medlemsland med sin ”Kyushu International” tredagarsvandring. Linnémarschen blir nu Sveriges representant och den 26:e medlemmen i IML Walking Association.

- Det är fantastiskt roligt att kunna titulera Linnémarschen, Sveriges största vandringsevenemang, som medlem i IML inför nästa års vandring som går av stapeln den 28-29 april 2012. Medlemskapet är något som vi arbetat med under flera år och anpassat både banor och organisation för att möta de internationella kraven, menar Thomas Krafft marschgeneral i Hestra IF Linnémarschen.

Det är samarbetet mellan arrangören av Linnémarschen Hestra IF, Borås Stad och BoråsBorås AB som tillsammans drivit frågan om en internationalisering av marschen.

- Medlemskapet innebär bland annat att Linnémarschen, genom IML:s kontakter, register och vandringar, kommer att marknadsföras i övriga medlemsländer världen över. Det finns vandringar som drar över 40 000 besökare. Vi hoppas redan under nästa år locka långväga besökare till Borås och dessutom komma ett stort steg närmare målet om Linnémarschen som vandringarnas Vasalopp, berättar Helena Alcenius, VD BoråsBorås AB.

Som avslutning av samtliga IML vandringar delas medaljer under högtidliga former ut till deltagarna, olika valörer beroende på hur många vandringar deltagaren gått.

- Deltagarna samlar också på stämplar i sina vandringspass. Självklart är det ärofyllt att få så många stämplar som möjligt. Vi hoppas att Linnémarschen med sin exotiska natur och dessutom som ny medlem i IML kommer att växa betydligt, säger Hans Forsman Borås Stad.

- Att Linnémarschen nu blir internationellt i och med medlemskapet i IML ligger helt i linje med stadens arbete med Borås som evenemangsstad. Dessutom kommer Borås att synliggöras för en mängd nya potentiella besökare vilket är mycket positivt för staden, menar Cecilia Andersson ordförande Fritid- och folkhälsonämnden Borås Stad.

Borås Arena utgör start och målgång för Linnémarschen, vandringen sker bland annat i ett av Sveriges mest tätortsnära naturreservat Rya Åsar.

Fakta IML Walking Association
IML Walking Association främjar internationella vandringsevenemang i flertalet länder över hela världen. För att bli medlem i organisationen krävs bland annat att vandringen pågår under flera dagar samt att vandringen i sig inte är en tävling. Organisationens syfte är att: ”främja och marknadsföra vandring som ett hälsosamt och värdefullt motions- och rekreationsalternativ för alla och uppmuntra deltagande i vandringar runt om i världen”.

IML vill lyfta vandring som aktivitet genom att erbjuda:
- upplevelser i olika länder
- upplevelser av olika kulturer
- få nya vänner
- förnya vänskapen med vandrare som du tidigare har träffat

Snabbfakta Linnémarschen

• Arrangör Hestra IF Linnémarschen
  • Startade 1976
  • Sveriges största vandringsevenemang
  • Banor mellan 5 – 42 km
  • Start och mål Borås Arena
  • Vandring sker bland annat i naturreservatet Rya Åsar