Sex konditorier och bagerier har tillsammans tagit fram jubileumsbakelsen

Jubileumsbakelse när Borås firar 400 år

Sex konditorier och bagerier har tillsammans tagit fram en jubileumsbakelse. Det jordgubbsprydda bakverket är ett bidrag till högtidlighållandet av Borås 400-årsjubileum.

Bakelsen börjar säljas måndag 1 juni och kommer finnas till försäljning fram till och med 3 juli.

– Juni innehåller flera högtider när bakelsen passar: skolavslutningar, nationaldagen, midsommar. Och inte minst blir det en fin efterrätt för alla som kommer ha picknick den 29 juni, när staden fyller år. Det här är också ett bra exempel på samverkan mellan olika aktörer. Som så mycket annat under det här jubileumsåret har bakelsen skapats i en anda av tillsammans, säger Fredrik Beckman, konstnärlig ledare för Borås 400-årsjubileum.

Bakom bakelsen står medlemmarna i Borås Bageri- och Konditoriidkareförening:

Gullkragens Konditori

Byttorps Finbageri

Rammefors Konditori & Café

Trandareds Hembageri

Lulus Konditori

Centrumkonditoriet i Sandared

Fredrik Beckman, konstnärlig ledare Borås 400 år, 0707-13 59 78

Borås TME är ett kommunalt bolag som samägs av Borås Stad och Borås Näringsliv ekonomisk förening i syfte att verka för att Borås framstår och upplevs som en mycket attraktiv stad för invånare och besökare. Bolaget ska offensivt marknadsföra staden, men också arbeta aktivt med att förbättra och utveckla nuvarande verksamhet inom besöksnäring och platsutveckling.

facebook.com/borascom/

instagram.com/boraspunktcom/