Invigning av världsutställningen United Buddy Bears – The Minis

Invigning av världsutställningen United Buddy Bears – The Minis

Lördag den 1 december kl 11.00 hålls invigningen av världsutställningen United Buddy Bears – The Minis på Stora Torget i Borås. Med gäster från Berlin – grundarna till utställningen, boråskonstnären Shai Dahan, barnkör, björngröt och julmusik på plats önskas ung som gammal, besökare som boråsare – varmt välkomna.

- Vi ser fram emot att få se björnarna i Borås och vilken stämning som de kan bidra med på Stora Torget under julen. Det är första gången som United Buddy Bears – The Minis ställs ut i Sverige vilket gör det extra roligt, säger Eva Herlitz från Buddy Baer Berlin GmbH.

Program - Dagens konferencier Therése Eriksson P4 Sjuhärad Sveriges Radio

• Konferencier Therése Eriksson välkomnar
  • Ulf Olsson, kommunstyrelsens ordförande Borås Stad
  • Mr Klaus och Mrs Eva Herlitz, grundarna till United Buddy Bears, om utställningen och deras verksamhet för välgörenhet
  • Barnkör från Engelbrektskolan bjuder på sång
  • Intervju med boråskonstnären Shai Dahan
  • Avtäckning av Borås egna 2 meter höga Buddy Bear (målad av Shai Dahan)
  • BoråsBorås VD Helena Alcenius lämnar över gåvor som minne från Borås till Mr och Mrs Herlitz, BRIS och Frälsningsarmén i Borås
  • Hemgårdens onsdagskör bjuder på julsånger
  • Officiell bandklippning för att inviga och öppna utställningen United Buddy Bears – The Minis

- Efter invigningen kommer Scouterna i Borås att servera björngröt och saftsås vid julgranen på Stora Torget. Hemgårdens onsdagskör sjunger julsånger från scenen. Vi hoppas kunna bjuda alla besökare på en fin upplevelse på torget, säger Anette McVey cityledare Borås City.

- Det blir premiäröppning för björnarnas julbod på Stora Torget invid utställningen. Här kan man köpa Buddy Bear souvenirer: målarböcker och minibjörnar i olika storlekar. Allt överskott går direkt till Frälsningsarmén i Borås och BRIS. Riktigt bra julklappar tycker vi, säger Frida Nilsson, projektledare BoråsBorås AB.

Premiär är det också för björnarnas egna quiz – ett annorlunda och roligt sätt att se utställningen på. Från 20 kr, gärna mer då hela summan går oavkortat till välgörenhet.

Snabbfakta:

• 108 björnar totalt
  • 1 meter höga på en ca 50 cm hög pedistal med en diameter på 70 cm
  • Björnarna väger 10 kg och piedestal 7 kg
  • Materialet är glasfiber överdraget med plast
  • Står i alfabetisk ordning i en cirkel runt julgranen på Stora Torget
  • Utställningen pågår 1 december-2 januari

Kontakta gärna:
Frida Nilsson, BoråsBorås AB, 033-35 82 82
Kathleen Müetze, Buddy Baer Berlin GmbH, +49(0)30-88 77 26 85
Anette McVey, Borås City, 0708-46 88 38

Arrangör: BoråsBorås AB och Buddy Bear Berlin