Internationell mätkongress till Borås

Internationell mätkongress till Borås

Varje år träffas Europas metrologiska institut - Euramet för en kongress som i år kommer att hållas på Borås Kongress den 21-24 maj. Mötet förväntas locka ca 200 deltagare.

Förutom seminarier på Borås Kongress kommer deltagarna även att ta del av studiebesök på AstaZero och RISE.

RISE i Borås som är arrangör av mötet är genom sina Riksmätplatser nationellt ansvariga för de flesta fysikaliska mätstorheterna i Sverige vilket bland annat för innefattar nationella tidhållning, rikskilot och svenska temperaturlaboratoriet.

- Det är första gången på 30 år som Sverige anordnar denna typ av möte som dessutom vuxit i både storlek och betydelse under de senaste åren. EU sätter stor tilltro till att experter inom kvalitetssäkrad mätteknik kan bidra till hållbara lösningar för samhällsutmaningar inom miljö, energi och hälsa. Dessutom diskuteras förändringen av det internationella måttsystemet (SI) som från och med 20 maj 2019 definieras av naturkonstanter snarare än artefakter säger Jan Johansson, RISE.

- Att Borås har ett så unikt forskningscentrum som RISE är en stolthet för vår stad. Att nu RISE Riksmätplatser väljer att bjuda in Europas främsta mätexperter ser vi som en fjäder i hatten och ett bevis på att vi har de resurser som krävs för internationella möten säger Anna Lilja på Borås Convention Bureau.

Euramet är den europeiska sammanslutningen av nationella metrologiska institut som har uppdraget att utveckla och sprida mätinfrastruktur i Europa.

Läs mer om Euramet på euramet.org

Anna Lilja, Borås Convention Bureau, 0734-32 75 06
Jan Johansson, Föreståndare för RISE Riksmätplatser, 0705-17 67 22