Ingen går vilse på Linnémarschen – Sveriges största vandringsevent

Ingen går vilse på Linnémarschen – Sveriges största vandringsevent

Till helgen den 27-28 april är det dags för Linnémarschen – Sveriges största vandringsevent, att gå av stapeln. Det rustas nu för fullt för att välkomna besökarna på bästa sätt. En av utmaningarna för arrangörerna är att leda alla vandrare på rätt väg. Nytt för i år är bland annat att Borås – bokstavligen - målas för att ingen skall gå vilse.

- Förr gick Linnémarschen endast genom skogen där vi enkelt kunde snitsla våra banor. Att snitsla mitt i city är inte lika lätt och utvärderingarna från förra året, då marschen gick genom staden, visar att banan blev alltför otydlig. I år målar vi därför en linje i marken – praktiskt taget omöjligt att gå vilse, berättar Kent Jogeland IK Ymer, en av arrangörerna av Linnémarschen och nylärd gatumålare.

Under lördagens vandring dras banan genom Borås City; från Kulturhuset och PA Halls Terrass, korsar Allégatan, över Stora Torget mot Sandwalls plats och vidare längs med Viskan. Vandrarna passerar Textile Fashion Center och leds slutligen mot målgången på Borås Arena.

Kent Jogeland har fått gå en snabbutbildning hos vaktmästarna på Borås Arena för att lära sig hantera maskinen som skall måla linjen för Linnémarschen genom staden. Vanligtvis används maskinen till att måla linjerna på planen för de regerande svenska mästarna i fotboll – IF Elfsborg. Men inför Linnémarschen får den göra ett gästspel hela vägen in i city. Maskinen har man fått låna av Borås Arena. Färgen bjuder Fritid- och folkhälsokontoret Borås Stad på.

- Att visa vägen mellan Borås City och Borås Arena/Knalleland diskuteras ofta inför och under större evenemang. Önskan om att få måla en linje i marken har funnits i tankarna länge och nu äntligen kan vi få testa konceptet tack vare gott samarbete och god vilja från både Borås Stad, föreningar och bolag, berättar Frida Nilsson projektledare BoråsBorås AB.

Färgen i maskinen håller för målning av ca 1 ½ fotbollsplan. Mellan city och Borås Arena räknar man med att fylla på färgen tre gånger. Skogsavdelningen på Borås Stad tar fram tydliga träskyltar som placeras ut inte bara till skogs utan även från Borås City ut till start och målgångsområdet på Borås Arena.

-   Nu håller vi tummarna för fint väder. Det är helt avgörande för att få den sista skjutsen på antalet anmälda vi önskar oss. Och det går bra att anmäla sig direkt på Borås Arena under marschdagarna, berättar Thomas Krafft Linnémarschengeneral.

För mer information kontakta gärna:
Kent Jogeland, IK Ymer och gatumålare, 0703-470262
Thomas Krafft, marschgeneral Linnémarschen Hestra IF, 0709-680609