Infrastrukturministern invigde cykelleden Sjuhäradsrundan

Infrastrukturministern invigde cykelleden Sjuhäradsrundan

När Sveriges första regionala led med den nya nationella skyltningen för cykelleder invigdes onsdagen den 29 maj var det både högtidligt och festligt. Sjuhäradsrundan som invigdes av infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd lockade många besökare att närvara.

På uppdrag av Sjuhärads kommunalförbund gjordes i augusti 2010 en förstudie om samarbete för cykelleder i Sjuhärad. Hösten 2011 bildades en grupp med representanter från turistorganisationerna samt tekniska förvaltningarna i kommunerna Borås, Ulricehamn, Tranemo och Svenljunga. Gruppen har sedan arbetat med att färdigställa cykelleden Sjuhäradsrundan. Leden är totalt 15 mil lång med varierande terräng, natur och standard. Av cykelledens totalt 15 mil är 12 mil helt bilfri sträcka. 24 km består av lågtrafiknät och 6 km går på Länsväg 156.

Invigningen av leden gick av stapeln i Dalsjöfors vid Boråsvägen där den gamla banvallen, numera cykelleden, leder rakt in i skogen från tätorten. Tillsammans med Cykelfrämjandet i Borås erbjöds invigningsgästerna att kontrollera sina cyklar och sedan cyklade infrastrukturminister, Catharina Elmsäter-Svärd, symboliskt genom invigningsbandet.

- Jag upplever att allt fler vill cykla både på fritiden och till jobbet. Många vill också kunna cykla längre sträckor utan att fundera över vilken kommun man befinner sig i. Den nya cykelleden är ett bra exempel på hur man kan bygga bort gränserna, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M)

Vid invigningen närvarade också representanter från turistorganisationerna i Sjuhärad, politiker från de fyra Sjuhäradskommunerna, tjänstemän från kommunernas tekniska förvaltningar och representant från Trafikverket som utvecklat den nya skyltningen av cykelleder.

- Cykelturismen är jättestor ute i Europa och här har vi unika förutsättningar mycket tack vare närheten till naturen och allemansrätten. Det finns en stor utvecklingspotential för befintliga och nya turistaktörer utmed Sjuhäradsrundan, säger projektledare Marita Curran.

Mer information lämnas av:
Marita Curran, projektledare BoråsBorås TME AB, 033-35 70 97

Webbplats för leden: cykelledensjuharadsrundan.se