Foto: Ulf Celander, Fagerhult AB

Helge Skoog gästar invigningen av Släktforskardagarna i Borås 2019

Släktforskardagarna 2019 hålls i Borås Kongress den 24-25 augusti. Lördagsmorgonen startar med en invigningsceremoni, kl 09.00 i den stora Kongressalen. Helge Skoog tillsammans med Per-Olof Höög, Kommunfullmäktiges ordförande, representant för Borås Släktforskare och Erland Ringborg, ordförande i Sveriges Släktforskarförbund inviger dagarna.

- Det blir ett digert invigningsprogram med bland annat musikunderhållning av Borås Saxofonkvartett som framför melodier och visor kopplade till Borås och Sjuhäradsbygden. Att ha den folkkäre skådespelaren och TV-personligheten Helge Skoog på plats känns väldigt roligt. Helge är född i Borås och är dessutom son till en av Borås tidigare borgmästare, Carl Axel Skoog. Då passar det ju extra bra att han den här dagen flankeras av den nuvarande borgmästaren Per-Olof Höög tillsammans med förbundets ordförande Erland Ringborg, säger Lars Tengling, ordförande Borås Släktforskare.

Efter invigningsceremonin väntar ett brett föreläsarprogram, mängder av utställare, guidade visningar av den offentliga konsten i Borås, Caroli kyrka, Ramnaparken och Borås Museum m m.

- Vi hoppas och tror att de tusentals besökare som väntas till staden i samband med Släktforskardagarna känner att vi har ett stort och attraktivt utbud, både på själva dagarna på Borås Kongress och de staden erbjuder i övrigt. Det finns gott om skäl att stanna en extra dag i Borås i anslutning till Släktforskardagarna, fortsätter Lars Tengling.

Tidsprogram Släktforskardagarna 2019
Lördag den 24 augusti
08.00 Entrén öppnar Borås Kongress
09.00 Mässan öppnar
09.00-10.15 Invigningsceremoni
11.00-17.00 Mässa och föreläsningar Borås Kongress och Caroli kyrka
19.00 Bankett Quality Hotel Grand

Söndag den 25 augusti
08.00 Insläpp till enbart entrén Borås Kongress
09.00 Mässan börjar
10.00-15.45 Föreläsningar Borås Kongress och Caroli kyrka
16.00 Släktforskardagarna 2019 stänger

- Lars Tengling, ordförande Borås Släktforskare, 0706-38 99 24

Borås Släktforskare arrangerar Släktforskardagarna 2019 på uppdrag av Sveriges Släktforskarförbund. Borås Släktforskare är en ideell förening med ca 650 medlemmar. Föreningen är medlem i Sveriges Släktforskarförbund med 167 medlemsorganisationer och ca 70 000 medlemmar.

I samband med den årliga riksstämman arrangeras Släktforskardagar med publika inslag som mässa med ett sextiotal utställare, mängder av föreläsningar och andra kringarrangemang. Årligen lockar dagarna runt 5 000 besökare från hela Sverige och andra länder.