Handbok för säkra evenemang och möten framtagen i samverkan mellan stad, näringsliv och ”blåljus”-organisationer

Idag publiceras ”Handbok för evenemang och möten i Borås”. Detta är en guide för evenemangs- och mötesarrangörer som syftar till att underlätta samverkan före, under och efter ett arrangemang. Handboken är framtagen av BoråsBorås TME AB i samarbete med de tio organisationer som ingår i den nystartade gruppen ”Säkerhetsnålen – välplanerat värdskap”.

- Handboken är till för att underlätta för arrangörer. Genom att använda handboken kan man på ett enkelt sätt få tips och råd när det gäller frågor som rör tillstånd, miljö och säkerhet, säger Stina Hallhagen, projektledare på BoråsBorås TME AB

- Borås har de senaste åren stått värd för många stora evenemang så som Davis Cup, Friidrotts SM och nu kommande SM-veckan, O-ringen med flera. Detta skapade ett behov av att på ett professionellt och enkelt sätt kunna guida arrangörer rätt direkt, berättar projektledare Stina Hallhagen.

Säkerhetsnålen Borås – välplanerat värdskap är en kommunikations- och samverkansgrupp där alla berörda parter inför och under ett arrangemang samverkar för att skapa effektivitet, högre säkerhet och gott värdskap gentemot arrangör och evenemangets deltagare såväl som besökare.

- Det är genom samverkan vi kan bli riktigt bra på att arrangera evenemang i Borås. Säkerhetsnålen fungerar som ett bra verktyg som hjälper till att minimera risker i samband med ett evenemang eller möte. Vissa evenemang kräver större beredskap än andra och det kan också vara så att mer än ett evenemang genomförs samtidigt. Känner de som är ansvariga för säkerhet och service till vad som är på gång kan de också planera utifrån det, menar Anna Granlund, säkerhetssamordnare på SÄRF.

- Genom att få information och kunskap från alla parter kan vi på ett tidigt stadium beräkna vilka resurser som eventuellt behöver sättas in. Bra förberedelse resulterar också i ett bättre värdskap till de som besöker evenemanget eller mötet, säger Stefan Gustafsson, Bitr. Operativ Chef Polisenhet Borås.

BoråsBorås TME AB ansvarar för samordning av gruppen. Säkerhetsnålen träffas ca en gång i månaden och tar efter behov fram arbetsgrupper inför större evenemang i Borås.

Säkerhetsnålen består av följande organisationer:

• BoråsBorås TME AB
  • Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund (SÄRF )
  • Polisen i Borås
  • Södra Älvsborgs Sjukhus (SÄS) sjukvård och ambulans
  • Borås Stad; Miljöförvaltningen, Fritid och folkhälsoförvaltningen, Tekniska förvaltningen; Gatuavdelningen, Parkavdelningen, Servicekontoret, Informationsavdelningen
  • Borås Energi och Miljö AB
  • Borås City
  • Knalleland
  • Borås elnät
  • Västtrafik

Bakgrund Säkerhetsnålen
Borås Stad har under de senaste året arbetat aktivt för att värva stora evenemang till staden såsom Davis Cup 2011, Friidrotts-SM 2013, SM-veckan 2014 och O-ringen 2015. Staden har också återkommande stora evenemang som internationella Linnémarschen, Sommartorsdagarna® och över 15 st Elfsborgsmatcher per år. Evenemangsturism och evenemangsstrategier är viktiga för stadens utveckling och innebär ansträngningar för både arrangörer samt kommunal- och statlig verksamhet. Behovet av att skapa en effektiv, säker och smidig process för arrangören och en bra upplevelse för deltagaren/besökaren vid stora publika evenemang och möten har uppkommit i olika diskussioner samt uttryckts från olika instanser i Borås.

Handboken finns digitalt här.

Stina Hallhagen, BoråsBorås TME AB, 033 - 35 70 73
Stefan Gustafsson, Bitr. Operativ Chef Polisenhet Borås, 114 14