Foto: Bildbyrån

Här är idrotterna för SM-veckan vinter Borås 2021

Borås står som värd för den sydligaste SM-veckan hittills när den arrangeras 1 – 7 februari 2021. Nu är det klart vilka idrotter som är aktuella för evenemanget. Synkroniserad konståkning, snowvolley och dart är några nykomlingar på programmet.

Den 1 – 7 februari 2021 är det återigen dags för kampen om SM-gulden när SM-veckan vinter arrangeras i Borås. Det blir den sydligaste vinterveckan som genomförts och blir också en tydlig del i firandet av stadens 400-års jubileum. Borås har tidigare arrangerat två SM-veckor, sommarupplagan 2014 och 2017.

- Det blir en bra variation av spännande idrotter med starka och duktiga arrangörsföreningar. Det känns både roligt och tryggt att kunna presentera idrotterna så här tidigt, det gör att vi har bästa möjliga förutsättningar att skapa en fantastisk vecka i februari 2021. Vi vill, som vi har formulerat i de övergripande målen från staden, att SM-veckan vinter i Borås ska fyllas av idrott, glädje och stolthet genom att agera hållbart, skapa möten och ge upplevelser. Den ska också vara ett idrottsevenemang i världsklass i samverkan med stadens 400-års jubileum, säger Maria Krafft Helgesson, projektledare SM-veckan vinter Borås.

Det är flera nya idrotter på SM-veckan vinter. I Borås kommer vi få se synkroniserad konståkning, rullstolshandboll, vattenpolo, snowvolley och dart göra debut på SM-veckanprogrammet.

- Intresset att vara med på SM-veckan fortsätter att öka, vilket gör att vi kan presentera ett varierat program med flera nya idrotter till SM-veckans publik men också synliggöra idrottsrörelsens mångfald, säger Per Bergljung, ansvarig för SM-veckan på Riksidrottsförbundet.

Beslutet om vilka idrotter som erbjuds att vara med på SM-veckan tas av Riksidrottsförbundet och Sveriges television tillsammans med värdstaden.

Här är idrotterna för SM-veckan vinter i Borås 2021:

• Boule
  • Synkroniserad konståkning
  • Crosskart
  • Rallycross
  • Rallysprint
  • Vattenpolo
  • Draghund
  • Längdskidor
  • Skidorientering
  • Snowvolley
  • Badminton
  • Bowling
  • Danssport
  • Radiostyrd Bilsport
  • Virtuell Bilsport
  • Dart
  • Dragkamp (individuell)
  • Jujutsu
  • Rodd (inomhus)
  • Rullstolshandboll
  • Styrkelyft och bänkpress (klassisk)
  • Cykeltrial
  • X-trial
  • Muaythai (thaiboxning)
  • Med reservation för ändringar.

För mer information:
    Per Bergljung, Ansvarig SM-veckan, Riksidrottsförbundet, 070-609 62 17
    Maria Krafft Helgesson, projektledare SM-veckan vinter Borås 2021, 070-516 02 58

En stad, en vecka, massor av idrotter
    SM-veckan genomförs varje år på olika orter i Sverige, vinter respektive sommar. SM-veckan är öppen för Riksidrottsförbundets medlemmar, 72 specialidrottsförbund, vilka representerar upp emot 250 idrotter. SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden. Sveriges Television är sändande bolag.

Under en veckas tid genomförs svenska mästerskap för seniorer i olika idrotter i en och samma stad. Syftet med SM-veckan är att öka intresset för idrottsrörelsen och dess olika grenar samt att öka SM-tävlingarnas status. SM-veckan enar och samlar idrottsrörelsen under ett evenemang och erbjuder Riksidrottsförbundets medlemmar ett samlat SM-evenemang. Med SM-veckan vill vi synliggöra idrottsrörelsens mångfald och samhällsnytta.

Genom SM-veckan vill vi få ett ökat intresset för svenska mästerskapen och visa upp idrottsrörelsens bredd genom att samla större och mindre idrotter i ett gemensamt evenemang. Många människor ska kunna ta del av Sveriges bästa idrottsutövare på plats, i media och framför TV:n.

SM-veckans ambition är att vara en idrottslig folkfest i värdstaden under en vecka.