Google visar No Limit för världen

Google visar No Limit för världen

No Limit Street Art Borås var en succé 2014 när 11 internationellt kända konstnärer målade väggar runt om i staden. Nu blir No Limit tillgängligt för världen på ett nytt sätt när Google Cultural Institute samlar verken online.

- Det var redan i slutet av september förra året som vi blev kontaktade av Google Cultural Institutes programansvarig i London. De hade uppmärksammat No Limit och önskade ha med oss bland deras onlineutställningar från konstprojekt, historiska ögonblick och världsarv, världen över. Vi var förstås snabba att tacka ja och igår släpptes utställningen för No Limit, säger projektledare Stina Hallhagen.

Google Cultural Institute startades på initiativ av Google 2011 och syftar till att tillgängliggöra viktigt kulturellt material till så många som möjligt och att digitalt bevara det i utbildningssyfte och för att inspirera kommande generationer. Man samlar högupplösta bilder från museer, utställningar och andra konstprojekt samt presenterar 3D visualiseringar av världsarv m m, stora delar i samarbete med världskända kulturinstitutioner och museer.

- Att få vara med som en del i det här projektet känns naturligtvis fantastiskt roligt. Tillsammans med den spridning No Limit fått sedan tidigare, all den positiva respons vi fått från besökare och boråsare och genomslaget på sociala medier så känns det här som ytterligare ett kvitto på att No Limit på något sätt skapat historia, fortsätter Stina Hallhagen.

Förutom att No Limit presenteras som en onlineutställning, kan besökaren gå in och titta på samtliga uppladdade verk i en ”samling”. Det finns ett flertal olika ingångar till både utställningen och samlingen via kategoriserade sajter inom nätverket. Verken publiceras också med exakt positionering på en världskarta.

No Limit Street Art på Google Cultural Institute:
Onlineutställningen presenteras här
Hela samlingen presenteras här

No Limit är en street art festival som bjuder in konstnärer från hela världen att delta i förvandlingen av det offentliga rummet och skapa ett gigantiskt utomhusgalleri. Festivalen innehåller alla typer av gatukonst, från muralmålningar till skulpturer och installationer. No Limit såg dagens ljus första gången i september 2014. 2015 gör vi det igen. Varmt välkommen till Borås 3-6 september 2015. Konstnärerna för No Limit Street Art Borås släpps löpande. Håll dig uppdaterad på nolimitboras.com för vidare information.

Mer information om No Limit:
nolimitboras.com

Stina Hallhagen, projektledare, 0734-15 36 59